[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - ny låda

ny låda

Allt som rör hi-fi

ny låda

Inläggav Sven tis dec 23, 2003 14:18 pm

Hej
jag har tänkt att bygga mig en ny aktiv baslåda. det som jag har tillgodo är ett zachry 12" (4ohm) element och en subbasförstärakare även den av märket zachry, modell dsw-250.
Det jag funderar på är storleken på lådan och om jag ska ha sluten eller basreflex. Det första jag tänkte på var att förstärkaren är ganska kraftig i förhållande till baselementet och det kanske därför vore passande med en sluten låda och att jag dessutom inte behöver ha lika stor baslåda då. men vad tror ni detta kommer att ge för ljudegenskaper... det är ju ändå viktigt att ha en ljup och bra bas.

om jag väljer en reflexlåda är jag rädd för att den blir för stor och att förstärkare blir för stark för elementet vilket kanske leder till att det inte blir så tydlig och distinkt bas som önskas....

någon som har nåt bra råd om hur jag bör göra?
Sven
 

ett tillägg

Inläggav SVen tis dec 23, 2003 15:02 pm

lite mer info om elementet....
http://www.ljudia.se/pdf/278038.pdf
SVen
 

basreflex!

Inläggav XizzeriA sön jan 04, 2004 19:36 pm

Enligt mig är basreflex det överlägset bästa alternativet, du behöver inte bygga någon gigant-låda för att få bra bas. Hur slutstegets effekt är i förhållande till elementet spelar in fattar jag inte. Bara du inte blåser på max så elementet exploderar så är väl allt lugnt?
Mikael XizzeriA Nyström
XizzeriA
 
Inlägg: 16
Blev medlem: fre dec 26, 2003 15:28 pm
Ort: Gränna


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron