[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - "Koloration" av horn

"Koloration" av horn

Allt som rör hi-fi

"Koloration" av horn

Inläggav pangea tor okt 30, 2003 11:20 am

Är det någon som vet på ett ungefär, vid vilka frekvenser som horn börjar låta "tratt"?

Jag har ett par JBL 2425J med JBL 2370 horn som vid delningsfrekvensen 550 HZ låter påtagligt mycket "tratt". Om jag stoppar in en tub i hornöppningen försvinner trattljudet. Jag har provat med ett annat filter som delar vid 7000Hz och då finns inget trattljud kvar.

När jag nu har uppgraderat till JBL 2445J (550 Hz delning) och ett par Selenium exponentialhorn som jag vid ett tidigare tillfälle lyssnat på utan att notera något trattljud, blev jag förstås lite besviken över att trattljudet fortfarande är kvar.

Vet någon var man bör lägga delningen vore jag tacksam, för det blir lite väl dyrt om man måste köpa en skottkärra full med filterkomponenter för att prova sig fram. :wink:

Tack på förhand
Rolle
pangea
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor okt 30, 2003 10:59 am

Inläggav Gäst ons nov 26, 2003 22:00 pm

Pangea: Just så är det. Ju lägre man delar dessto mer trattljud får man.
Jag vet nu inte säkert vad du har för horndriver men jag tror möjligen att du kanske har en 1"´s driver. Enligt JBL ska man dela den vid 500Hz men jag har delat mina vid 800Hz och tycker ändå att det låter för mycket tratt
Tratt ljudet kommer sig av att hornets öppning är för smalt. Jag har därför själv gått ifrån hornet och går över till två stycken 5"´s högtalare och sedan kan man gå över till hornhögtalarena. Mina nya delningsfrekvenser är 200-5KHz. Jag har en 15"´s JBL bas + 15"´s slavbas sedan två stycken 5"bredbandshögtalare och till sist horndriver.


gcs
Gäst
 


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron