[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Högtalare inbyggnation( i husvägg), val och synpunkter.

Högtalare inbyggnation( i husvägg), val och synpunkter.

Allt som rör hi-fi

Högtalare inbyggnation( i husvägg), val och synpunkter.

Inläggav GTX ons apr 13, 2005 17:58 pm

hej! till skillnad från frekvenskurvor å impedansrelations teorier å shitt.. till vanlig svenska.

Jag har 2st 6x9"or som jag ska montera i ett rum 3*7, på enda kortsidan, men inmonterad i väggen. pluss två 12" Pioneer basar som jag funderar på att också sätta in där.

man borde använda kottlingarna + isolering som avgörande av storlek på luftutrymme va ? å är reflex-hål/rör på tal om ?

sen, hur ska jag driva dessa. vad jag vet så är det viss skillnad på vilken OHM det är på dom, men saksamma, vad ska man driva med som sagt, Hemmabio-förstärkare eller kan man montera upp sitt slutsteg man en gång i tiden hade till bilen på väggen och dra dit 12volts matning... vad är bäst?

jag tänkte då på ett dator-aggregat för att driva slutsteget/en..

finns massa roliga planer jag har tänkt på men, vad tycker ni ? :D
GTX
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 27, 2004 0:01 am

Inläggav Håkan Lj tor apr 21, 2005 11:00 am

Har kört gamla bilhögtalare med ett "ordinärt" hemmabiosteg under flera år utan problem.
Ev. får du lägga till en resistor på dom mest lättdrivna högtalarna, men det beror på högtalarnas effektivitet, dB/1W/1m alltså hur högt dom låter på en meters håll med matning på en watt.

Du bör kunna hitta data som gör det möjligt att beräkna hur stort utrymme (låda) du ska ha för varje högtalare. OBS! bygg inte in nått i en klassisk enkelgipsvägg!! Då spelar väggen lika mycket musik som elementet!
Tänk också på att en bas flyttar mycket luft, kan du hitta en vägg som har 75l volym och är kraftigt internstagad? Och utan att du spelar lika mycket för grannen/rummet bakom väggen?
Håkan Lj
 

Högtalare inbyggnation, val och synpunkter.

Inläggav GTX tor apr 21, 2005 19:21 pm

Där sa du nått, tänkt använda spånskiva, men kanske inte det bästa då.. borde kolla på MDF material för just den väggen då me andra ord?

så är det ingen fara med ljudnivån, ett 21Kvm2 litet rum ute på villa gården, å är iaf 25 meter till grannens hus.

men tänket på det, vanlig värme-isolering. duger det bra som dämpningsmateria till högtalarna ? borde väll duga? eller ska man va kräsen med fårull å shitt ? :P

undrar vadfan MDF skivor kostar då, ska kolla..

75liters tomrumm har jag INTE råd att ha med tanke på den enorma värmeförlusten jag skulle få i rummet utan isolering :P
Edit>Kom på att, uppåt är det MYCKEt utrymme med tanke på snetak ovanför! det blir fan basen i taket!! å gud va eget! :P <EDIT

tack för din kommentar iaf!
skriv mer synpunkter folk! alltid roligt å få höra er
//Gabriel Trosell, Mångfipplare.
GTX
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 27, 2004 0:01 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron