[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Bygga egna inbyggnadshögtalare

Bygga egna inbyggnadshögtalare

Allt som rör hi-fi

Bygga egna inbyggnadshögtalare

Inläggav memis tis nov 09, 2004 11:41 am

Problemet:
Jag har en enda vägg som kan funka som biovägg i vårt vardagsrum. Min tanke är att bygga ett par fyrkantiga kolonner från golv till tak med en bänk/skåp emellan. Kolonnerna ska sticka ut så lite som möjligt (bxdxh 30x10x240 cm). Bänken/skåpet kommer att sticka ut lite mer, kanske 30-40 cm. I "hålrummet" som bildas skjuter jag sedan bilden med en projektor. Tanken är att kolonnerna ska innehålla frontarna och i skåpet ska centern sitta. Jag vill förstås också att ljudet ska funka för musik utan att man får huvudvärk direkt.

Hur gör jag? Ska jag satsa på att försöka göra en låda i pelarna för frontarna? Lämpliga komponenter eller färdigt högtalarkit?

//m
memis
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tis nov 09, 2004 11:30 am

Inläggav XizzeriA fre nov 12, 2004 14:36 pm

Varför inte ha frontarna i pelarna? Verkar häftigt tycker jag...
Sen beror det ju på hur mkt pengar du har tänkt lägga ut, om du vill ha 2- eller 3-vägs frontar. Du kan nog behöva öka djupet något, kanske till 15 cm för att få plats med elementen. Jag skulle väl rekommendera 8" eller 6½" basar och två 5" basar i centern.
Byggde själv just en centerhögtalare. Den kostade ca 2'000 kr att bygga, med element och delningsfilterkomponenter rån Hifikit. Är jättenöjd! Om du vill kan jag ge dig köplistan..

Eftersom du ska ha projektor borde du inte behöva köpa skärmade element (vilket jag har i min center).

//XizzeriA
Mikael XizzeriA Nyström
XizzeriA
 
Inlägg: 16
Blev medlem: fre dec 26, 2003 15:28 pm
Ort: Gränna

Inläggav Gäst ons feb 09, 2005 10:59 am

Frontarna och centern bör sitta på samma höjd för att det ska bli bra, sedan finns risken för ovälkomna resonanser i en så lång och smal högtalare, men kan o och för sig ta vara på dessa för att ge bättre bas, kanske tl lådor vore något.
Gäst
 


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

cron