[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - S/N Ratio?

S/N Ratio?

Allt som rör hi-fi

S/N Ratio?

Inläggav Vigis ons okt 13, 2004 9:26 am

Hej!

Jag är lite imbicil vad gäller HiFi-termer mm. men jag försöker lära mig. Ganska ofta så nämns "s/n ratio" vid specifikationer för förstärkare. T.ex. "s/n ration: 90 dB". Vad menas med denna term?

Mvh,
Christoffer vikström
Vigis
 

Inläggav Gabriel Karlsson lör okt 16, 2004 16:21 pm

S = signal
N = noice (brus)

Alltså skillnaden mellan signal och brus. Ju högre värde desto bättre.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav Miche sön apr 30, 2006 22:54 pm

Precis som Gabriel säger så är S/N eller SNR är ett signal-brus förhållande. Och ju högre SNR desto bättre dvs det knastrar mindre.

Om t ex tittar på ett par toner i en spectrumanalysator så kommer dessa att synas som fasta spikar i spektrumemt och bruset som ett golv dvs brusmattan. Lite slarvigt sagt så är det avståndet mellan signaltopparna och brusgolvet. Eller mer korrekt antag att vi har en signal:

x(t) = A1*cos(w1t) + A2*cos(w2t) + A3*cos(w3t)

och brus enl nedan:

w(t) = sigma^2*delta(t)

där sigma^2 är brusets varians. Då blir

S/R = (A1^2 + A2^2 + A3^2)/sigma^2

per def.

// Miche
Miche
 
Inlägg: 6
Blev medlem: ons apr 26, 2006 19:49 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

cron