[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Riktigt bra sub för duktiga byggare

Riktigt bra sub för duktiga byggare

Allt som rör hi-fi

Riktigt bra sub för duktiga byggare

Inläggav Ugluk sön apr 04, 2004 19:01 pm

Tänkte bara tipsa om en lite speciell låda jag själv precis i dagarna blivit klar med.
Dual compound bandpass horn enclosure.. :lol:
http://www.decware.com/whorn.htm

Jag utgick från decwares ritning och byggde i 16mm MDF efter att ha dividerat all dimensioner med 1,2. Invändig höjd 254mm, bredd och djup 761mm.

Ganska knepig att bygga med lite olika vinklar för cirkelsågen, men med två av Biltemas trötta (86dB) competition-8" i seriekoppling ger den ungefär samma ljudtryck som mina två gamla 12"-lådor och ger väsentligt djupare, renare och framför allt hårdare bas i hembion. Roger Waters "Amused to death" har snurrat i spelaren ett par dagar nu, varvat med en del film i dvd'n.. :D

Precis som med tolvorna får den 200W RMS via ett aktivt delningsfilter. Jag kan försöka slänga upp en bild om intresse finns. Byggkostnad ca 2500, och en hel del tid.

Tanken är att den längre fram ska utgöra sockel till en soffbordsskiva på 120*120cm. Allt för att få så utrymmeseffektiv möblering som möjligt.
Ugluk
 
Inlägg: 18
Blev medlem: sön mar 21, 2004 12:37 pm

Inläggav mikael_1979 tor apr 08, 2004 11:32 am

Den ser bra ut =)
Hur lång tid tog det dig att bygga dom?
Delningsfilter? :?: :idea: :?:
mikael_1979
 
Inlägg: 50
Blev medlem: mån mar 15, 2004 15:55 pm

Inläggav Ugluk tor apr 08, 2004 18:11 pm

Jag har ju inte lagt upp några bilder än..
Byggtid ca 30-40 amatörtimmar inklusive spackling, slipning och målning.

Eftersom jag har den som sub kör jag med aktiv delning vid 100Hz och ett separat slutsteg på 200W RMS.

Bilderna är lite kassa men så här ser den ut iaf:
Bild
Bild
Bild
Ugluk
 
Inlägg: 18
Blev medlem: sön mar 21, 2004 12:37 pm

Inläggav mikael_1979 tor apr 08, 2004 18:31 pm

Menade den tecknade bilden ...
men dom blev riktigt bra i verkligheten oxå =)
Vad driver du den med?
mikael_1979
 
Inlägg: 50
Blev medlem: mån mar 15, 2004 15:55 pm

Inläggav Ugluk tor apr 08, 2004 19:16 pm

Man tackar..
Motorn är en engelsktillverkad slutstegsmodul i halvfabrikat köpt från Ljudia, inbyggd i hemmagjord låda med rejäl kylfläns och tvåstegsfläkt. Tyvärr har dessa utgått ur sortimentet sedan några år. Nätdelen är hyggligt väl tilltagen och steget ger 200W RMS i 8 ohm och 300 i 4ohm.

Jag går dock och funderar lite på att köpa ett eller två Zachry-monosteg med inbyggt delningsfilter och använda istället. Å andra sidan har dom numera billiga fläktkylda bryggbara PA-steg som verkar lite skojiga..
Ugluk
 
Inlägg: 18
Blev medlem: sön mar 21, 2004 12:37 pm

Inläggav mikael_1979 fre apr 09, 2004 6:51 am

WOW stora grejer :twisted:
Funderar oxå på ett monosteg från zachary dom verkar bra :wink:
mikael_1979
 
Inlägg: 50
Blev medlem: mån mar 15, 2004 15:55 pm

Inläggav Gäst tor maj 27, 2004 15:34 pm

hur in i fridens räknar man på en sån låda? verkar som dumt å lägga ner en månads arbete med bara en höftning på storleken
Gäst
 

Inläggav Ugluk tis jun 01, 2004 2:25 am

Anonymous skrev:hur in i fridens räknar man på en sån låda? verkar som dumt å lägga ner en månads arbete med bara en höftning på storleken

Dumt? Nja, dumdristigt kan jag väl kanske gå med på, men inte dumt med facit i hand. Via siten där ritningen finns kan man länka sig fram till ett stödforum för just den här lådan, och där finns ner tips för reducering av storleken. Helt klart är att den rockar r*ven av basreflexlådor och slutna lådor, men det är ju möjligt att min låda är riktigt sunkig jämfört med en annorlunda utformad dito, och det får visa sig när jag till hösten bygger en fullstor 91cm*91cm*35cm för två tolvor jag har liggande.. :twisted:

Den här har visat sig vara i minsta och lägsta laget som soffbord.. Ljudtrycket och basdjupet räcker dock till även i dagsläget för inspirerad hembio.
Ugluk
 
Inlägg: 18
Blev medlem: sön mar 21, 2004 12:37 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron