[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Scan-Speak 23W/4557T00 Baslådebygge

Scan-Speak 23W/4557T00 Baslådebygge

Allt som rör hi-fi

Scan-Speak 23W/4557T00 Baslådebygge

Inläggav Haakan fre maj 28, 2004 21:10 pm

satt och läste här på sidan om slutna lådor :) men iaf till saken där stod det att optimalt qtc är 0.707

ok in på ljudia å snabbkalkylera på en låda..svaret blev då 27.49l vilket e hemskt litet...nu till frågan är det nån som vet vad den högtalaren kan prestera och om den då ev används av nåt märke och då pris på den subben? om man tex jämför den med min ack så dåliga jws 12.1pro låda för dryga 3000:- kan man vänta sig nån skillnad i ljudkvalitet?

jag hade tänkt tillverka en hemskt seriös låda med dubbla lager 19mm mdf, tänkte mig en konstruktion liknande denna

http://www.geocities.com/ken_cline/submodules.html

dock lite stadigare dvs tjockare material :)

till akustikmaterial tänke jag använda mig mot innerväggarna blyfolie matta (om det nu är bra men det borde väl vara lite resonansdämpande) sedan dämpplattor a`la äggkartong som det står på hifikit.se :P sen då bara fylla upp hela lådan med fårull

svara gärna med tankegångar om vad en sådan låda kan prestera osv, eftersom jag inte byggt nånting själv så har jag föga kunskap om hur bra det kommer bli. Dock så är jag yrkessnickare så lådan kommer bli hemskt tät och välbyggd

mvh //håkan


edit: glömde fråga om det spelar någon roll om basen i en sluten låda spelar neråt lr om den måste spela "framåt"
Haakan
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 27, 2004 21:09 pm
Ort: Gullmarsplan, Sthlm

Inläggav Haakan sön maj 30, 2004 1:47 am

bjud nu till med lite åsikter och frågor osv vill ha igång en lite diskussion om vad dom kommer prestera?
Haakan
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 27, 2004 21:09 pm
Ort: Gullmarsplan, Sthlm

nord sydväst

Inläggav GTX sön maj 30, 2004 15:52 pm

vart elementet pekar har nog ingen större betydelse, med tanke på att det är vad den kommer att träffa, snurra vrid, ja mublera om rummet om så krävs, lyssna på vad som blir bäst. =)
//Gabriel Trosell, Mångfipplare.
GTX
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 27, 2004 0:01 am

Re: nord sydväst

Inläggav Haakan sön maj 30, 2004 18:56 pm

GTX skrev:vart elementet pekar har nog ingen större betydelse, med tanke på att det är vad den kommer att träffa, snurra vrid, ja mublera om rummet om så krävs, lyssna på vad som blir bäst. =)


inga åsikter om vad du tror ett så pass dyrt element kommer stå sig mot den lådan jag har nu (om nu lådan är optimerad osv) jag e liksom ute efter hifibas kan man säga
Haakan
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 27, 2004 21:09 pm
Ort: Gullmarsplan, Sthlm

Inläggav Ugluk tis jun 01, 2004 2:30 am

Ugluk
 
Inlägg: 18
Blev medlem: sön mar 21, 2004 12:37 pm

Inläggav Håkan lör aug 07, 2004 10:56 am

Har kört ditt element i Probox 2000.
Bästa förslaget där är att bygga en 5:e ordningens låda:
En sluten låda som spelar in i en portad låda.
Slutna lådans volym: 20l, Portade lådan: 10l, port: 1 st 70mm, 230 långt.
Annars stämmer det nog rätt bra, 28liter och ett ljudtryck på ca 116 dB.
Håkan
 


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron