[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Högtalarberäkningar

Högtalarberäkningar

Allt som rör hi-fi

Högtalarberäkningar

Inläggav Alex ons nov 26, 2003 18:38 pm

jag har köpt ett element som jag inte fått någon rekomendation med på vad man ska ha för högtalarlåda, jag har dock lyckats hitta alla slags värden på det och knappade in dom i Ljudias automatiska beräkningsprogram, då fick jag fram att lådan skulle vara mellan 33 och 38 liter.
det ser jag som lite litet för alla subbar jag byggt hittills har varit runt 50-60liter och jag undrar om någon vet om ljudias program är tillräckligt bra för att följa om man vill ha ett bra resultat.

högtalaren är för övrigt en 10 tumms "Jensen JSW 104" på 450watt.

dom viktigaste av värderna lyder:

Vas: 67.82
Qts: 0.399
Fs: 31.30
Re: 3.66
Qes: 0.425
Qms: 6.739

skulle vara intressant och veta om någon vet något om märket och kanske till och med om modellen
Alex
 

Inläggav Gabriel Karlsson ons nov 26, 2003 20:36 pm

Hej.

Jag känner inte till elementet i sig, men ett lådförslag kan du få.

Lådvolym (netto): 45 liter
(brutto = inklusive elementets och rörets volym)
Basreflexrör: 8 cm (dia) x 20,6 cm (längd)
Resultat: F-3dB: 36 Hz.

/Gabriel
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Högtalarberäkningar

Inläggav Alex ons nov 26, 2003 21:38 pm

ok, för jag blir lite splittrad för på ljudias hemsida så skulle det vara 32liter, på en hemsida som säljer, eller har sålt elementet, står det att den ska vara 28liter med 25cm långt och 6,8cm brett rör men dessa gör baslådor till bilar och då blir det kanske lite annolunda förutsättningar och på ett annat program ska det vara 61liter....

men tror du skrev ger det bästa resultatet?

tack för hjälpen//Alex
Alex
 

Inläggav Gabriel Karlsson fre nov 28, 2003 19:17 pm

Båda lådorna skulle förmodligen fungera riktigt bra. Ljudias förslag ger en något högre undre gränsfrekvens (runt 45Hz), och samtidigt en högre peak i frekvensgången (runt 2dB). Fast med 6,8cm rör skulle jag få det till 18 cm i längd. Men det är olika beroende på vilken beräkningsformel för basreflexrör man tror fungerar bäst.

Mitt förslag är bättre om du vill ha djupare bas. Deras förslag är bättre om du vill att lådan ska klara lite mer effekt (tack vare den högre avstämningen).
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

högtalarberäkningar

Inläggav Alex fre nov 28, 2003 21:58 pm

ok, du sa 45liter netto, sedan så blir det undefär 2liter extra för elementet men hur mycket ska man ta extra för röret?

sedan så undrade jag om reflexröret, jag vet inte om det va här jag läste det men det va något om att om man, om man hade ett airport så skulle man räkna det som 4cm och om man nu ska göra det så undrar jag om man ska ta ett rör som är 4cm kortare än vad det egentligen ska vara och sedan sätta på airporten eller hur ska man göra egentligen?

mvh alex
Alex
 

Inläggav Gabriel Karlsson lör nov 29, 2003 20:19 pm

Reflexrörets volym räknar du ut med formeln r x r x pi x längd.

Om du använder konor till ändarna så brukar man räkna med att de är 4 cm. Ska du då använda en kona i var ände, så räknar du av (tar bort) 8 cm från rörets längd.
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Högtalarberäkningar

Inläggav Alex lör nov 29, 2003 22:15 pm

Ok...så om jag summerar eller så ska det alltså vara en låda på 47liter + vad nu rörets volym blir(45liter netto), den ska ha ett rör på 8cm i diameter och 12,6cm långt(eftersom det ska vara ett airoportrör).


Tack för hjälpen//Alex
Alex
 

Inläggav Gabriel Karlsson sön nov 30, 2003 19:51 pm

47 liter låter rimligt, totalt. Röret tar i det här fallet så lite av volymen att den inte behöver räknas in. 2 liter för element och rör ihop blir tillräckligt noga = 47 liter.
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Högtalrberäkningar

Inläggav Alex sön nov 30, 2003 22:08 pm

ok, det är så att jag ska använda subben med ett hemmabiosystem och jag läste att man inte ska sätta på en massa onödiga filter och dylikt mellan ljudkällan och elementet och i detta fall så har jag en förstärkare som bryter signalen till subben vid 100/150/200hz så vad jag undrade är om man överhuvud taget ska strunta i ett delningsfilter i lådan, dom jag kollat på i rimmlig prisklass ändå inte bryter under 120hz.

spelar det någon roll om jag struntar i ett extra passivt delningsfilter eller kommer det att förbättra ljudet i alla fall?

//Alex
Alex
 

Inläggav Gabriel Karlsson mån dec 01, 2003 16:04 pm

Är det en aktiv baslåda (drivs av eget slutsteg och elektroniskt delningsfilter på lågnivåsidan) så ska du inte dessutom dela med ett passivt filter. Det lär snarare försämra ljudet eftersom så mycket effekt går förlorad i filterkomponenterna som värme, vid den låga delningsfrekvensen.
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron