[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Marginaler för rätt lådvolym

Marginaler för rätt lådvolym

Allt som rör hi-fi

Marginaler för rätt lådvolym

Inläggav Edgar lör feb 28, 2004 7:55 am

Hej...

Jag är i slutskedet vid byggandet av min baslåda, aktiv subwoofer.

När jag satte ihop själva lådan...så kunde jag mot slutet inte motstå frestelsen att staga lådan lite extra... :P , dvs jag satte in 4 st. extra rundstavar (4 x 36 cm, diam. 2,3cm)...volymen på dessa rundstavar, som jag förövrigt inte vet hur många liter det blir, fanns inte med vid volymberäkningen för lådans innermått från början...

Så hur viktigt är det egentligen med korrekt innervoylm...när man nu räknat ut en specifik innervolym utgående från ett elements parametrar och avstämningsfrekvens...jag menar finns det något "spelrum" +/- antal liter ?

och ifall volymen i liter inte stämmer vilka följder får det för ljudet ? kan några liters felmarginal inverka stort?

Tyckte det var svårt att göra beräkningar och uppskatta volymen för allt som skulle placeras i lådan...vet inte ens ifall det blev riktigt rätt från början...när jag nu dessutom stagade extra kanske det "stjälper mera än det hjälper" :cry:

Det är ju i och för sig ingen omöjlighet att såga av och plocka ut de extra rundstavarna...men detta gör man bara ifall man klart vet att det inverkar negativt på ljudet...fast hur skall man lyckas lista ut det.....klurigt! :?

Eftersom jag byggde i 22mm spånskiva , och inte MDF, så ville jag staga lite extra. Lådvolymen är på 65 liter för ett tolvtumselement. Förutom de extra rundstavarna så har jag stagat upp lådan med en profilsågad extra skivbit, den biten fanns med vid volymberäkningen från början, rundstavarna kom till på slutet.

Mvh Edgar
Edgar
 

Inläggav Gabriel Karlsson lör feb 28, 2004 16:41 pm

Hej.

Visst kan minskningen av innervolymen påverka resultatet - positivt om du har tur. Lite toleranser har man alltid, i elementparametrar, filterkomponenter, osv. Det går inte att få ett 100-procentigt resultat utan ordentlig märutrustning. Men många gånger går det bra ändå. Fyra rundstavar med de måtten fyller knappt en liter, så det lär inte vara några problem.

Jag tror att din extra stagning gör mer för ljudet än den något minskade innervolymen.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron