[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Schemaläggaren i GK backup

Schemaläggaren i GK backup

Allt som rör mina program

Schemaläggaren i GK backup

Inläggav MR-E tis jan 06, 2009 17:54 pm

Vad gör jag för fel?
Jag får inte shemaläggaren att starta på dom tiderna som jag har satt in.
Detta är mina inställningar:
I fönstert till vänster har jag bockat i vilket jobb som ska göras.
Till höger har jag markerat : En gemensam inställning för alla jobb, Synkrinisera, tiden för backupen, alla dagar och till sist bockat i rutan Aktivera schemaläggaren.

En fråga till: Ska det inte vara en bock i rutan efter scemaläggaren i huvudfönstret?
MR-E
 
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 05, 2009 15:07 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav Gabriel Karlsson ons jan 07, 2009 5:21 am

Programmet ska aktivera dina val när du bockat i rutan Aktivera schemaläggaren och stängt fönstret. Om inte, kan du själv bocka i rutan efter schemaläggaren i huvudfönstret för att aktivera funktionen.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav MR-E ons jan 07, 2009 7:11 am

Tyvärr så funkar det inta att bocka i rutan bakom schemaläggaren i huvudfönstret, när jag försöker att göra detta så kommer sidan schemakördaktivering upp.
Något lustigt är det.
MR-E
 
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 05, 2009 15:07 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav Gabriel Karlsson ons jan 07, 2009 18:43 pm

Du ska komma till en sida som säger "Schemakörning aktiverad". Du kommer inte dit? Vilken version av programmet kör du?
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav MR-E ons jan 07, 2009 18:53 pm

Jag kör 7.01 hoppas att du kan hjälpa mig.
MR-E
 
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 05, 2009 15:07 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav Gabriel Karlsson ons jan 07, 2009 21:05 pm

Vad menar du med "sidan schemakördaktivering"?
Hur ser sidan ut som du kommer till när du bockar i rutan vid schemaläggaren i huvudfönstret?
Har du snabbstartsväljaren uppe så välj att stänga den med knappen "Visa huvudfönstret".
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav MR-E ons jan 07, 2009 21:20 pm

Jag kan inte klicka i rutan bakom schemaläggaren i huvudfönstret mär jag hörsöker klicka i den rutan så öppnas ett nytt fönster som heter schemakörning aktiverad, under texten schemakörning aktiverad så är där en stor knapp med ett rött x i och där står det avaktivera.
Till höger om denna knapp är det 3 st rader med texterna: Aktuellt jobb, Mappar som återstår, och Status: Väntar.

Min backup ser inte ut som dina bilder beskriver det men jag tror inte det har någon betydelse eftersom backupen startar när jag vill göra det manuellt.

Om du vill så är det kanske lättare om vi kan prata över telefon.

/Kent
MR-E
 
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 05, 2009 15:07 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav Gabriel Karlsson tor jan 08, 2009 18:24 pm

Du har gjort rätt, och programmet är aktiverat. Det är det fönstret du ska komma till när du aktiverat schemaläggningen. Då ställer den sig i beredskapsläge och väntar på aktuell tid att starta din backup. Läs av raden längst ner i fönstret så ser du när nästa tid för backup är planerad.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav MR-E tor jan 08, 2009 18:36 pm

ok...men kan jag inte stänga detta fönster och backupen startar när tiden är inne?
Ska där inte vara en bock bakom Schemaläggaren i huvudfönstret?
Finns det något sätt att bara få med dom mappar som man vill göra en backup på och inte hela sökvägen?
MR-E
 
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 05, 2009 15:07 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav Gabriel Karlsson tor jan 08, 2009 20:04 pm

Programmet måste stå i beredskapsläge när schemaläggaren är aktiverad.
Det är en bock bakom schemaläggaren i huvudfönstret när schemaläggaren är i beredskapsläge.
För att slippa få med hela sökvägen väljer du alternativet "Typ av backupsökväg: Absolut" i egenskaperna för det aktuella jobbet.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav MR-E tor jan 08, 2009 20:58 pm

Ok, nu börjar det fungera men ändå inte riktigt.

Jag får ingen bock i rutan efter schemalägg i huvudfönstret, utan när jag vill klicka i denna så kommer sidan schemakörning aktiverad upp och låter jag detta fönster vara öppet eller lägger ner det i listen så startar shemaläggaren men fortfarande ingen bock i rutan i huvudfönstret.

Jag trodde att när man bockat i denna rutan så skulle backupen starta automatiskt dom dagar och tider man kryssat för, men som det är nu så måste jag varje dag starta programmet och aktivera schmaläggaren och lägga ner programmet i aktivitetsfältet för att min backup ska starta.

Jag hoppas verkligen att du kan hjälpa mig med detta för jag vill verkligen använda mig av detta programmet.

Tusen tack för hjälpen så här långt.

Kent
MR-E
 
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 05, 2009 15:07 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav Gabriel Karlsson fre jan 09, 2009 5:45 am

Du kan få programmet att starta aktiverat (och även minimerat) om du vill. Klicka på Alternativ - Inställningar. kryssa i "Starta aktiverad". Där kan du även passa på att välja "Starta tillsammans med Windows".
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav MR-E lör jan 10, 2009 8:40 am

NEj, det vill sig inte.
När jag är i huvudfönstert så tycker jag att jag ska kunna klicka i rutan bakom schemalägg för att i det understa förnstret se om schemaläggaren är aktiv, synkroniserad, och vilken tid den ska starta är det inte tänkt så?

Jag skulle mer än gärna vilja prata med dig via telefon, skulle detta vara möjligt?
MR-E
 
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 05, 2009 15:07 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav Gabriel Karlsson lör jan 10, 2009 17:58 pm

Schemaläggaren är aktiverad om du befinner dig i fönstret som säger "Schemakörning aktiverad". Det är inte möjligt att återgå till huvudfönstret utan att avaktivera schemakörningen. Längst ner (i statusraden) i det fönstret ser du när nästa backup kommer ske. Se bild:
(du får sedan minimera programmet så lägger det sig i aktivitetsfältet, bredvid klockan, och inväntar tidpunkten för nästa backup)
Bild
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav MR-E lör jan 10, 2009 22:18 pm

Nu får jag nog ge upp fast jag inte vill det.

Har gjort backupjobben klickat på schmaläggaren och fått upp en ikon i aktivitetsfältet då är schemaläggern klar för nästa backupjobb om jag sen stänger av datorn så startas inte backupjobbet nästa dag (Programmet startas inte automatikt när datorn varit avstängd fast jag under alternativ/inställningar klickat i starta minimerat och starta aktiverad) vad är problemet?

Om du tittar på din scrinshot första bliden huvudmenun längst ner så står det Schemaläggren: Aktiv Ja Synkronisering: Nej Tid:1 detta har jag inte lyckats med att se att schemaläggaren är aktiv, hur gör du där?
MR-E
 
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 05, 2009 15:07 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav Gabriel Karlsson lör jan 10, 2009 22:47 pm

1. För att programmet ska starta när du startar Windows måste du bocka i alternativet "Starta tillsammans med Windows". Om inte det fungerar kan du själv göra en genväg till programmet till din Autostart-mapp i Startmenyn.

2. Då förstår jag vad du menar. Om du klickar på Schemalägg-knappen i huvudfönstret så öppnas inställningarna för schemaläggaren. Där kan du välja "Unika inställningar för varje jobb". I det fallet kan varje enskilt jobb vara aktivt eller inte, och väljas att köras på separata tider och dagar. Men de kommer inte köras förrän man aktiverar schemakörningen ändå. Jobb som då inte valts som aktiva kommer inte att köras av schemaläggaren. Det är därför information om det syns i huvudfönstret. Väljer du det andra alternativet, "En gemensam inställning för alla jobb", kommer alla jobb som är markerade att köras vid vald tid och dag när schemakörningen aktiveras. Informationen i huvudfönstret gäller alltså bara om man valt "Unika inställningar för varje jobb".
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav MR-E sön jan 11, 2009 9:57 am

Hej igen.

Nu har jag testat backupen och har 2 st förslag på ändringar.

1. Jag tycker att det ska gå att klicka i rutan bakom schemalägg i huvudfönstret för att det ska vara aktivt och man kan utföra ändringar i menyerna i huvudfönstret utan att behöva avakivera och sen aktivera schemaläggaren igen.

2. Jag gör en backup till en naz server och använder alernativet absolut som backupsökväg så tycker jag att det varit bra om programmet fixat så maparna kommit med och inte bara innehållet, som det nu är så måste jag på naz servern skriva in dom olika mapparna och sen välja varje map som jag vill lägga backupen i, tror du att detta går att fixa till?

Jag menar så här: om jag har en map på min server som heter MIN BACKUP så ska detta räckar för om jag vill backup Favoriter,
Mina Dokument, Mina Bilder så skulle det räcka att välja MIN Backup när jag väljer var jag ska spara backupen så fixar programmer själv mapnamnen.

Detta var mycket text men jag hoppas att det framgår vad jag menar.
MR-E
 
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 05, 2009 15:07 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav Gabriel Karlsson sön jan 11, 2009 11:19 am

1. Programmet är skrivet så att all inläsning av schemaläggaren hämtas när programmet går över i beredskapsläge. Och eftersom programmet bara har en process igång kommer du blockera körning av schemalagd backup om du samtidigt gör andra saker i programmet. Och skulle du manuellt köra en backup eller återställning av ett jobb som samtidigt körs av schemaläggaren blir det lätt problem.

2. Jag förstår hur du tänker här, men tanken med "absolut sökväg" är att man ska kunna göra backuper till platser som inte nödvändigtvis är för lagring. Om du t.ex vill kopiera "Mina dokument\Mina Bilder" till "Mina dokument\Mina Bilder" i en annan dator i nätverket, blir sökvägen plötsligt "Mina dokument\Mina Bilder\Mina Bilder" om programmet lägger till mappen självt.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav MR-E sön jan 11, 2009 14:41 pm

Ok, förstår om det kan bli bubbla "Mina dokument\Mina Bilder\Mina Bilder" men frågan är hur många som backupar till annan dator eller naz som är ren eller hur många som backupat till samma sökväg på ett anna media.

Jag hade föredragit att programmet själv la till mapnamnet, men det är en vanesak.

Nu bör jag jag få rätt på programmet och det verkar mycket bra föruton detta med mapparna.

Tack för all hjälp.

Skriver till dig lite senare när jag testkört det ett tag.
MR-E
 
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 05, 2009 15:07 pm

Re: Schemaläggaren i GK backup

Inläggav Gabriel Karlsson sön jan 11, 2009 21:41 pm

Det är en svår kompromiss och man kan inte göra alla till lags tyvärr. Jag rekommenderar att du använder "Relativ (utökad)" sökväg för dina jobb, eftersom det blir betydligt mer överskådligt i backupmappen om man får med sig hela originalsökvägen i mappstrukturen den dag man behöver leta upp en fil där, eller återställa stora eller små mängder data från backupen.

Om jag t.ex öppnar min backupmapp och ska hämta Windows "Adressboken"-mapp, hittar jag antingen;
H:\Min Backup\Address Book, eller...
H:\Min Backup\C\Documents and Settings\Gabriel\Application Data\Microsoft\Address Book

I det senare fallet ser man direkt var originalet fanns och kan enkelt återställa den dit.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm


Återgå till Program

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster

cron