[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Vilken subbas-förstärkare?

Vilken subbas-förstärkare?

Allt som rör hi-fi

Vilken subbas-förstärkare?

Inläggav Joakim tis feb 03, 2004 15:29 pm

Vilken subbas-förstärkare är att föredra till mitt bygge av en sluten baslåda med Peerless 257SWR 39 115 SDX 4L AL 10".
Jag vill helst inte hosta upp mer än 1500:-.

Jag har tittat på Zachrys DSW150 samt Rilas SW-3000 steg
den enda skillnaden jag kan se är effekten som ligger på
70W(Zachry) resp. 120W(Rila). är det någon som vet lite mer om dessa steg, annars blir det ju lite som att köpa grisen i säcken vilket inte skulle vara kul om den inte var bra. 8)
Joakim
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis feb 03, 2004 15:20 pm

Inläggav Hobbe tis feb 03, 2004 18:05 pm

Rila SW-3000 har ju fjärrkontroll vilket gjorde att jag föll för det :D Fjärrkontroll till subwoofern är underbart !
Det driver en Peerless 260SWR utan problem...
Hobbe
 

Inläggav Joakim tis feb 03, 2004 18:36 pm

Vad bra att du tog upp det med elementet, jag tänkte ju som du såg köpa elementet i klassen ovanför elementet du sa. Detta element hade som det står på en sida "Composite Sandwich Cone - Short Circuit Ring" och jag tänkte att 70:- extra kan kanske vara värt det.

Men vad har du att säga om ljudet i din sub?
-hur lågt i Hz går den?
-hur kraftig är den?
-hur snabb är den?
Det hade varit kul att veta lite mer innan man inhandlar

Två saker till:
-finns det ngn brytgräns på lägsta Hz i förstärkaren?
så att det inte blir distorsion
Och en sak till, är rattarna på kontrollen som man sätter på subben rejäla eller känns de "plastiga"?
Joakim
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis feb 03, 2004 15:20 pm

Inläggav Hobbe tis feb 03, 2004 19:36 pm

Hej igen..

Det är nog inget dumt element du valt, funkar nog bra till en subwoofer..

Jag byggde min efter att ha läst denna tråd http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=35267&hl=269+swr Tyckte det kunde vara skoj att testa att bygga själv..
Men blev väl inte direkt nöjd med djupet i den, så jag gjorde om den till en portad variant som blev bättre men inte bra.

Så nu har jag räknat lite själv och byggt en 92 liters portad låda med nedåtriktat element till den och tycker att jag ha fått till det bra.. :)
Har ingen möjlighet att mäta upp den, men med en testton så hör jag ner till ca 25 Hz varefter allt börjar skaka... (kan vara min hörsel som inte hänger med längre.. :? ) Men enligt WinISD ska den ha ca 25 Hz -3 db, sen kommer ju rumsstödet till..

Jag spelar inte så ofta musik på den men den verkar hänga med bra tycker jag... Till bio är den väldigt bra..

Vet inte om det sitter nåt typ subsonic filter i stärkaren, men det kanske HIFI kit kan svara på..?

Rattarna...Jag tycker att dom har bra kvalitet för det priset, men den har Standby funktion så dom behöver man inte röra igentligen...

Mvh
//Hobbe
Hobbe
 


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron