[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - olika element i samma låda?

olika element i samma låda?

Allt som rör hi-fi

olika element i samma låda?

Inläggav gäst2 NiSSE ons jan 28, 2004 16:36 pm

hejhej hallå och tack för en bra sida Gabrien, och alla andra.
jag har en liten fråga som nån av er kanske skulle yänkas kunna ha svaret på.
de e ju så att jag har 4 st 12"basar (2 st biltema highpover 600W och 2 st MDS power Fanatic) å jag undrar då om man kan sätta dom 2 och 2, alltså en fanatic å e nbiltema i samma basreflex, och bara dubblera lådvolymen, då båda vill ha samma volym (ca55 liter). och sedan tänkte jag göra en FET basreflexport längst ner i lådan, ca 10*50 cm, djup (rörlängd) vet jag inte riktigt.
så e d nån här som vet om man kan montera dom olika elementen i samma låda, och är det nån som vet en lämplig rörlängd på åvanstående mått om man vill kulla spela ganska djupt?
tack på förhand// NiSSE!
gäst2 NiSSE
 

Inläggav Jon tor jan 29, 2004 20:39 pm

Nej, det funkar inte. Likadana element i samma låda. Annars olika lådor för olika element... :wink: :lol:
*Smack!*
Jon
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2003 12:21 pm

Inläggav gåst2 NiSSE fre jan 30, 2004 17:01 pm

okej.. tackar för svaret!1 får bli en vägg mellan dom då, me nfunkar d bra och bara typ "vika in" en kant i lådan, och på så sått bilda en basport, eller blir porten för stor då? och sen undrar jag, om man sätter 2 element nära varandra, alltså väldigt nära, typ 3-5 cm, kan dom påverka varandra negativt då, tex om jag sätter ett sprött litet 8tmms mellanregister nån cm från feta mullrande 12basen?
gåst2 NiSSE
 

Inläggav Gabriel Karlsson fre jan 30, 2004 23:29 pm

Vill du ha porten "inbyggd" i lådan går det bra att vika in en kant. Portens area räknar du fram genom bredd x höjd. Ett runt rörs area räknar du genom radie x radie x pi. Längden på porten är densamma.

Ska du ha ett mellanregister i lådan måste den ha en egen låda som slutet tätt kring elementet för att det inte ska bli påverkat av baselementen.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav gäst2 NiSSE lör jan 31, 2004 9:04 am

hejhej!
okej. jo, det vet jag hur man räknar ut porten och att mellanregistret ska ha egen låda, men jag undrade bara fall portarean blir för stor om jag gör en port av åvanstående modell, den blir ju typ 4 ggr större än vad du rekommenderar som max för ett 12"element. men det kanske låter bra endå?
gäst2 NiSSE
 

Inläggav Gabriel Karlsson lör jan 31, 2004 14:24 pm

Du får anpassa öppningens area efter röret det ska motsvara. Om Portarean ska vara 80 cm² och lådans invändiga bredd är 40 cm, blir då springans höjd 2 cm (80/40=2).
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav gäst2 NiSSE sön feb 01, 2004 8:56 am

okej.. skitbra, då räknar jag på samma rör som står i pappten till högtalaren, men räknar om det till en port i stället.
gäst2 NiSSE
 


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron