[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Tredje ordningens filter

Tredje ordningens filter

Allt som rör hi-fi

Tredje ordningens filter

Inläggav tabasco fre dec 08, 2006 10:38 am

när man bygger ett filter i 3a ordningen till en bas är det samma komponenter som man har i ett 1a ordningens filter som i den 3a ordningen bara att man har fler komponenter av samma typ..? tex om man ska göra ett 1a ordningens filter till en bas som ska dela vid 500hz då ska man ju ha en spole på 4,4 Mh. då om man ska bygga ett filter i 3e ordningen ska man då ha 2 stycken spolar på 4,4Mh och en kondensator på 44uF..? har jag rätt eller är jag helt ute o sycklar.?

skulle oxå behöva veta hur man ska sätta i hop dom olika filtren med varandra. om man bygger en 3vägs högtalare ska man seriekpla hela happarajset eller paralelkopla.

blev litte grötigt men hoppas ni fattar. :wink:
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Re: har ett till problem... hjälp FFS

Inläggav Lesdiv fre dec 08, 2006 16:23 pm

tabasco skrev:när man bygger ett filter i 3a ordningen till en bas är det samma komponenter som man har i ett 1a ordningens filter som i den 3a ordningen bara att man har fler komponenter av samma typ..? tex om man ska göra ett 1a ordningens filter till en bas som ska dela vid 500hz då ska man ju ha en spole på 4,4 Mh. då om man ska bygga ett filter i 3e ordningen ska man då ha 2 stycken spolar på 4,4Mh och en kondensator på 44uF..? har jag rätt eller är jag helt ute o sycklar.?


Nej, man brukar inte använda samma värde på spolarna vid 3:e ordningens filter som vid 1:a ordningen. Varken när det gäller 2-vägs eller 3-vägs filter.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: har ett till problem... hjälp FFS

Inläggav Lesdiv fre dec 08, 2006 16:25 pm

tabasco skrev:skulle oxå behöva veta hur man ska sätta i hop dom olika filtren med varandra. om man bygger en 3vägs högtalare ska man seriekpla hela happarajset eller paralelkopla.


Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.
Vilka saker menar du när du frågar om serie/parallellkoppling?
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav Gabriel Karlsson fre dec 08, 2006 18:21 pm

Rubriken ändrad. Försök skriv en tydligare rubrik nästa gång.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav tabasco lör dec 09, 2006 1:58 am

asså jag menar at man kanske måste kopla om hela skemat för att det ska funka. asså hur ska man göra då rå..?
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Lesdiv lör dec 09, 2006 9:01 am

Man parallellkopplar de olika filtrena med varandra, alltså om man gör separata filterdelar för lågpass/bandpass/högpass så kopplas de ihop parallellt.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav tabasco sön dec 10, 2006 12:57 pm

ok. hur får man ut motståndet på hela koplingen..? så att man vet hela ohm talet för den färdiga högtalaren..?
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Lesdiv sön dec 10, 2006 15:17 pm

Förstärkaren kommer att känna av varje element för sig, så det är ingen fara att impedansen blir för låg. Din högtalare har 2 st parallellkopplade basar på 8 Ohm=4 Ohm, 1 st mellanregister på 8 Ohm och 1 st diskant på 4 Ohm.

Det innebär att förstärkaren kommer att känna en impedans på 4-8 Ohm generellt när den arbetar.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav tabasco sön dec 10, 2006 15:34 pm

men högtalarna som fins på tex hifiklubben har ju ett fast värde. hur kommer det sig..?
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Lesdiv sön dec 10, 2006 16:42 pm

De högtalarna har samma impedans på alla elementen, då blir det en fast impedans på tex 8 Ohm eller 4 Ohm.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav tabasco sön dec 10, 2006 18:00 pm

ok då förstår jag. så impendansen spelar ingen större roll på elementen utan vilken impendans förstärkaren klarar.
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Lesdiv sön dec 10, 2006 20:59 pm

Ja, alltså, man får ju kolla vad förstärkaren klarar av för impedans när man ska bygga eller köpa en högtalarlåda. De flesta hemmaförstärkare klarar nog 4 Ohm tror jag, men inte lägre. I så fall måste man ha ett separat slutsteg, de kan säkert klara 2 Ohm.

När man ska göra ett eget passivt filter så är det viktigt med elementenas impedans, man utgår nämligen ifrån impedansen hos elementet när beräkningarna görs för varje komponent.

De högtalare som du har tänkt bygga kommer som sagt att ha 4-8 Ohms impedans och det ska din förstärkare klara utan problem.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav tabasco sön dec 10, 2006 21:54 pm

om duskulle ha dom här högtalarna vad skulle du använda för filter.? vet inte vilken ordning jag ska ta. efter som att jag aldrig har byggt filter förut så tror jag nog att jag max vågar mig på ett 3e ordningens filter. men vet inte om det är det bästa till det som jag sak bygga. sen fins det ju massa Bessel och Butterworth som jag inte fattar vad det är.. värkar vara olika värden bara på uträkningarna. :?

och hur ska man välja vilken delning man ska ha..? ska man ha basen på 3000hz och diskanten på 3000hz eller basen på 3000hz och diskanten på 2900hz..?
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Lesdiv mån dec 11, 2006 20:41 pm

Jag skulle ta 2:a ordningens filter, det delar med 12dB/oktav. Med ett sådant filter så får man fasvända mellanregistret för att det ska bli rätt.

Det här med filter är nog inte så lätt som man tror när det gäller 3-vägs delning. Jag har faktiskt bara gjort ett sådant filter så att jag är inte speciellt rutinerad på filterbygge. Vid beräkningen av mitt filter så använde jag mig av en faktabok om högtalare, där finns formler för både 2-vägs och 3-vägs filter.

Delningsfrekvenserna för de olika elementen bör dessutom vara på ett visst sätt, tex 300 Hz för bas-mellanregister och 3000 Hz för mellanregister-diskant. Man kan skriva detta som 300/3000 Hz för att förenkla skrivandet.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav tabasco tis dec 12, 2006 9:52 am

kolla i forumet på frågan "frågor om delnings filter nr2" där ser du elementen som jag har tänkt att använda. vilka delningsfrekvenser skulle bli bäst..? melanregistret ska inte spela någon bas alls det ska i prinsip vara helt stilla. så då är ett 2vägs filter det jag ska satsa på.?
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Lesdiv tis dec 12, 2006 17:58 pm

Nej, ett 2-vägs filter använder man när det bara finns baselement och diskantelement. Du har ju bas/mellanregister/diskant, därför är det ett 3-vägs filter som ska användas.

Jag tror att lämpliga delningsfrekvenser är 400Hz och 3000 Hz.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav tabasco tis dec 12, 2006 18:45 pm

ja ha jag trodde att du menade andra ordningens filter bara.. :P men vad jag har förståt och set så är det bara att seriekopla hela haparajset... hur är det med baslådor då.. är det bara att man tar en volym som passar eller ska det var anågon speciel... är någon formel som heter optimering av basreflex låda. och den är V=(Qts/0,4)^3x(Vas/1,1) är det det litermåtet man ska gå på och sen om man har 2 basar dubla det..? värkar lite mysko efter som att den basen jag har räknat på så blir det 54 L till en 8"are.. :?
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Lesdiv tis dec 12, 2006 21:33 pm

Tittar man på kopplingsschemat som visas till vänster under rubriken "delningsfilter" så visas hur varje filterdel ska sättas ihop, sedan parallellkopplar man ihop dessa 3 filterdelar med varandra.

Det finns en lådrekommendation när man läser om basen, kolla den. Det står bla 29 liter lådvolym och ett 70mm rör som är 23,8cm långt. Den rekommendationen verkar ganska bra, tar du dubbla den volymen så har du svaret på hur stor låda du behöver.

Men sedan får man inte glömma att mellanregisterelementet måste ha en egen liten sluten låda inuti själva högtalarlådan, annars påverkas den av baselementen och det är inte alls bra. Därför måste det räknas ut en lagom låda till den och sedan räkna med att den lådan tar upp plats i den stora lådan.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav tabasco ons dec 13, 2006 8:39 am

ok så då blir det en låda på 58liter bra då... men fins det inte en speciel formel för att räkna ut volymen..? ska fortfarande röret vara så långt eller måste man räkna ut en ny längd.?
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Lesdiv ons dec 13, 2006 17:01 pm

58 liter blir bra men sedan måste man också lägga till några liter för den lilla låda som ska sitta bakom mellanregistret, jag kan räkna lite på hur stor den lådan ska vara om du vill.

Det finns speciella formler för så kallade "optimala" lådor, den formeln som du skrev är nog en av flera sådana formler. Sedan kan man själv experimentera och labba lite om man har ett lådberäkningsprogram, vilket jag har.

Eftersom det skulle vara ett rör för en bas så ska det vara två rör till två basar och det går bra att ta samma längd på de båda rören, alltså ca 24cm.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Nästa

Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron