[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Hur räknar man på ett bandpassfilter?

Hur räknar man på ett bandpassfilter?

Allt som rör hi-fi

Hur räknar man på ett bandpassfilter?

Inläggav Mudpie mån jul 10, 2006 19:31 pm

Hej...jag har nyligen blivit intresserad för hifi i alla dess former och har tänkt bygga 2 st trekanalshögtalare med diskant mellaregister å baselement...Jag har lyckats med beräkningarna angående hög å lågpass filtren men jag förstår inte vilka "styrkor" komponenterna i ett bandpassfilter ska ha.

Jag har användt mig av flertalet bra program för beräkningar bla. AUDAX från hifikits hemsida. I dom får man ju hjälp att göra hög å lågpass filter men inte bandpass...Hur räknar man ut det? (själva kopplingarna har jag inga problem med)

'en fråga till...var hittar man uppgifter om högtalarelementens likströmsmotstånd och induktion i talspolen?

Det här blir mitt första bygge så jag uppskattar många svar som gärna gör att jag slipper googla alla ord ni säger...men hellre det än inge alls...

Tack på förhand!

/Mudpie :mrgreen:
Mudpie
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jul 10, 2006 19:17 pm

Inläggav Lesdiv mån jul 10, 2006 19:59 pm

Prova http://www.kennethshem.se/Esespeak/Esespeak.html och se om det programmet har filterberäkningar. Vad jag förstod när jag kikade lite snabbt så ska det programmet ha bandpassfilterberäkningar. Har dock inte testat detta program.

Re och Le brukar finnas med i databladet för ett element, när jag byggde min hemmahögtalare med bla ett SEAS koaxialelement som mid/diskant så fanns dessa värden angivna.

Har själv en bok som Vance Dickason har skrivit men den verkar inte gå att ladda ner, man måste köpa den.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav Mudpie tor jul 13, 2006 10:17 am

Tack så mycket...dessvärre var programmet inet jättebra men fullt tillräckligt...
Om det är ngn annan som sitter med något bra program så får den gärna skicka en länk...

Off topic...kolla in grundhemsidan som du länkade...det var asskön med mycket roligt som tex hur man tillverkar sitt eget Miljövänliga & kattvänliga råttgift...hehe :wink:

http://www.kennethshem.se
Mudpie
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jul 10, 2006 19:17 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron