[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Notchfilter

Notchfilter

Allt som rör hi-fi

Notchfilter

Inläggav Hobbe tor jan 22, 2004 20:44 pm

Hej :D

Det finns en liten topp mellan 5,7-8,5 khz på ca 3-4 db på Fostex FE127...
Finns det nån som på ett enkelt sätt kan beskriva hur man räknar ut ett notchfilter för att dämpa detta ? Har lyckats få reda på att det ska vara en kondensator, spole och motstånd parallellkopplat i serie med högtalaren, men kör fast på matematiken... :oops:

Är det t.ex. skillnad på komponenterna beroende på vilken impedans elementet har... ?

Mvh
Hobbe
 

Inläggav Gabriel Karlsson sön jan 25, 2004 14:20 pm

Jag har faktiskt aldrig brytt mig om att räkna på notchfilter eftersom jag tycker det är överkurs och knappast gör någon nytta i en "normaldyr" högtalare. Ska diskanten användas i ett trevägssystem kan du med fördel välja en högre delningsfrekvens för diskanten så dämpas toppen utan notchfilter.

Men hittar jag några intressanta beräkningsformler för notchfilter lägger jag ut dem på formelsidan.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav Hobbe sön jan 25, 2004 14:51 pm

Hej Gabriel !

Det är endast ett element som går mellan 70hz-20khz, alltså bara ett element i en dubbel basreflex låda...
Och jag tycker det "övre mellanregistret" är lite framträdande med s-ljud.
Jag hittade ett länk till en sida där det räknas ut automatiskt, men jag vill gärna dubelkolla.. 8)
Nåja, jag får söka vidare på det stora vida Internet. :D
Mvh
Hobbe
 

Inläggav Gabriel Karlsson sön jan 25, 2004 15:05 pm

På så vis. Ja, då kan det ju faktiskt motivera ett test med notchfilter för att se om det skulle hjälpa. Jag ska se om jag hinner (och lyckas) nosa fram något intressant.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav Gabriel Karlsson sön jan 25, 2004 15:13 pm

Kanske detta kan vara av intresse: http://www.diysubwoofers.org/bnd/notchfil.htm
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav Hobbe sön jan 25, 2004 17:29 pm

Kalas Gabriel !

Tack för länken...

Nu har jag nåt att jämföra resultaten från denna sidan...
http://www.loudspeakers101.com/NotchFil.htm

Mvh
Hobbe
 


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron