[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - högtalare och hög- eller lågimpedans

högtalare och hög- eller lågimpedans

Allt som rör hi-fi

högtalare och hög- eller lågimpedans

Inläggav Kenneth ons nov 26, 2003 12:29 pm

Hej, har en fråga om högtalare, är rätt ny på sånt här.

jag funderar på att köpa nya högtalare, kollar på ett par 3-vägs högtalare från olika firmor i prisklass 5000-7000:- och undrar över impedansen som står på högtalarna. en har 4 ohm och 40-70 000 Hz en annan 6 ohm och 40-27.000 och den tredje 8 ohm och 50-25.000 Hz..

vad ska man välja?,och när man kollar på försärkare så har dom typ 100w i 8ohm medan andra har 100w i 6 ohm.. kan inte hitta något om vad som är bäst eller är det sak samma vad man väljer?

tack för svar
/Kenneth
Kenneth
 

Inläggav Gabriel Karlsson ons nov 26, 2003 20:40 pm

Hej.

Egentligen spelar det ingen större roll om du väljer högtalaren med lägre impedans, så länge din förstärkare klarar av att driva den lägre lasten. Kolla din manual. Och rådfråga personalen. Kanske låna hem högtalarna och prova. Vill du vara på den säkra sidan är det en god idé att avstå från 4-ohmshögtalaren.

/Gabriel
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav Gäst ons nov 26, 2003 21:45 pm

Det här med frekvensomfång på högtalare ska man ta med en stor nypa salt. Den ena högtalaren hade 40-70000Hz(70KHz)..det kan man nog utgå ifrån att det är fel. Dom allra flesta högtalarna brukar ha ett frekvens-omfång upp till kanske 20000Hz vilket bör räcka eftersom en människa i bästa fall kan höra 20000Hz. Sedan det här med effekten på ett slutsteg.
Det brukar vara så att dom flesta slutstegen lämnar högre effekt vid en lägre impedans än vid den högre. Ex. om slutsteget lämnar 100watt vid 8 ohm så brukar man kunna få ut 200watt vid 4ohm. Sjunker impedansen ytterligare så brukar effekten i dom flesta fall bli mindre.
Jag tror att man kan säga att dom flesta slutsteg klarar att lämna en ordentlig effekt ner till 4ohm men det finns några, oftast mycket dyra slutsteg som kan lämna den dubbla effekten vid så låg impedans som 2ohm.

gcs
Gäst
 

Inläggav Kenneth tor nov 27, 2003 13:48 pm

Ok. tack för svaren, nu blev det lite enklare.
Kenneth
 

Re: högtalare och hög- eller lågimpedans

Inläggav cool_hifi lör jun 27, 2009 8:22 am

hej. ja om du nu ska ha den är högtalaren med 6 ohm så måste du ha en förstarkare som har 6-8 ohm och helst mer än 100 watt tror jag !! hmmm.... min bror han kör med 6 ohms högtalare och så är de 260 watt i hans stereo... om jag får bedöma de så tycker jag trycket är ganska bra men om du nu köper en 6ohm och en förstakre på 100 watt så kommer de vara klent.

Reckomderar: Lite mer klös i förstarkaren och ha ett par hötalare helst med 6 ohm de är lagom för annart måste du ger mer pengar för grjejerna.....

Och kolla noga att för förstakren är gjord för den ohm som du ska !
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron