[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Vilken filtertyp i tabellen, och vad skiljer?

Vilken filtertyp i tabellen, och vad skiljer?

Allt som rör hi-fi

Vilken filtertyp i tabellen, och vad skiljer?

Inläggav Ugluk sön mar 21, 2004 13:05 pm

Stort tack för en utomordentligt informativ och värdefull sida! En riktig guldklimp för någon som jag som inte har den nödvändiga kunskapen för att konstruera ett eget filter.
Några frågetecken kom dock upp när jag lusläste sektionen om filter.
Vilken filtertyp har du använt i dina lathund-tabeller?
Ser kopplingschemat likadant ut oavsett filteryp, dvs L-R, Butterworth osv?

Orsaken till att jag frågar är summeringen.

Ett annat frågetecken är summeringen av 2:a ordningens L-Rfilter där texten inte var solklar på hur frekvensgången blir. Beskrivningen av Butterworthsummeringen däremot lämnade inga frågetecken.
Ugluk

Re: Vilken filtertyp i tabellen, och vad skiljer?

Inläggav Gabriel Karlsson sön mar 21, 2004 18:19 pm

Ugluk skrev:Vilken filtertyp har du använt i dina lathund-tabeller?
Ser kopplingschemat likadant ut oavsett filteryp, dvs L-R, Butterworth osv?

Det är ingen filtertyp alls egentligen. Det är en manuellt frammätt lista, sammansatt av en kille på Philips en gång i tiden. Den är lik Butterworthlistan i den mening att den har samma komponentvärden för hög- och lågpass i 2:a ordningens filter. Skillnaden är att kondensatorvärdet i högpassdelen är modifierat för att få en helt rak överlappning vid delningen.

Ugluk skrev:Ett annat frågetecken är summeringen av 2:a ordningens L-Rfilter där texten inte var solklar på hur frekvensgången blir. Beskrivningen av Butterworthsummeringen däremot lämnade inga frågetecken.

Linkwitz-Riley-filter har rak överlappning vid delningen (dvs rak summering). Jag ska se över filtersidan om den är oklar.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin

Inläggav Ugluk mån mar 22, 2004 2:41 am

Gabriel Karlsson skrev:<snip>
Linkwitz-Riley-filter har rak överlappning vid delningen (dvs rak summering). Jag ska se över filtersidan om den är oklar.

Det enda jag uppfattade som lite oklart var sista meningen i andra stycket på sidan "Delningsfilter, olika filtertyper", där du skriver att

"Ett L-R-filter ger inte någon puckel vid delningsfrekvensen, till skillnad mot 1:a och 3:e ordningens Butterworthfilter. "

På resten av sidan beskrivs bara 2:a och 4:e ordningens Butterworth som besvärliga vid summeringen.
Har L-R rak överlappning oavsett ordningen på filtret?
Ugluk

Inläggav Gabriel Karlsson mån mar 22, 2004 11:04 am

Ugluk skrev:Det enda jag uppfattade som lite oklart var sista meningen i andra stycket på sidan "Delningsfilter, olika filtertyper", där du skriver att

"Ett L-R-filter ger inte någon puckel vid delningsfrekvensen, till skillnad mot 1:a och 3:e ordningens Butterworthfilter."

Hoppla. Jag har bara tittat över saken lite snabbt, men jag är nästan säker på att det ska stå "i likhet med 1:a och 3:e ordningens Butterworthfilter", inte "till skillnad mot". Buttherworth har bara problem med 2:a och 4:e ordningens filter. Jag har justerat sidan nu.

Ugluk skrev:På resten av sidan beskrivs bara 2:a och 4:e ordningens Butterworth som besvärliga vid summeringen.
Har L-R rak överlappning oavsett ordningen på filtret?

L-R har rak överlappning i 2:a och 4:e ordningen. De finns inte i några andra ordningar.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin

Inläggav Ugluk mån mar 22, 2004 16:10 pm

Okej. Tackar!
Ugluk

Återgå till Hi-fi