[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Dämpningsmotstånd vid filterberäkning

Dämpningsmotstånd vid filterberäkning

Allt som rör hi-fi

Dämpningsmotstånd vid filterberäkning

Inläggav Ugluk sön mar 21, 2004 12:45 pm

Som ganska obildad glad amatör har jag några frågor.
Dämpningen jag tror mig behöva till mina små tvåvägslådor med gamla vifa-element utgörs av ett serellt motstånd på 1,2ohm och ett parallellt på 23,2 ohm enligt lspwin.
Ljudias tekniktips säger att man ska ta hänsyn till detta i filterberäkningen.
Är det riktigt, och hur påverkar motstånden? Det seriella motståndet, läggs det till högtalarens impedans vilket då skulle ge mig 7,2ohm att räkna från (diskanten är på 6ohm)?
Hur påverkar det parallella motståndet beräkningen?
Ugluk
 
Inlägg: 18
Blev medlem: sön mar 21, 2004 12:37 pm

Inläggav Gabriel Karlsson sön mar 21, 2004 18:09 pm

En vanlig signaldämpning består av två motstånd: ett i serie och ett parallellt. Dessa kopplas efter delningsfiltret, och påverkar därför inte filtret.

Det går att dämpa med bara ett motstånd också, men då kopplas det före delningsfiltret, och man får då ta hänsyn till det.

I ditt fall behöver du alltså inte göra om några beräkningar.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron