[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Ombyggnad med ilhögtalare

Ombyggnad med ilhögtalare

Allt som rör hi-fi

Ombyggnad med ilhögtalare

Inläggav Hasse ons feb 18, 2004 13:52 pm

Hej!

Först och främst vill jag beröma denna högst intressanta och informativa sida som har gett mig mycket trevligt läsning.

Har tidigare erfarenheten av högtalarbyggen då jag har snickrat ihop egen subwoofer baserat på MDS's sub-kit. Är nöjd med basen men samtidigt blir man ännu mer suggen på nya byggen. Har redan planer på nytt design av subwoofer.

Men nu till min fråga:

Har hittat på ett loppis ett par gammla svenstillverkade högtalare av udda modell då de är 8:a-kantiga till utförande med ett 6,5" bas/mellanregister-element monterat uppåt samt 3 st diskanter monterade på sidorna av högtalaren. Tanken är att de ska fungera såm surroundhögtalare i min hembio. Problemet är att elementen är gammla och slitna med låg kvalite men förvånardsvärt välbyggd låda av massiv MDF i minst 15-20mm.

JAg vill utgå ifrån lådan och byta elementen. Tanken är att högtalaren kommer vara golvplacerad på var sin sida av soffan och elementplacering uppåt är perfekt till sådan tillämpning. En bilhögtalare av koaxialtyp skulle vara perfekt då jag flytar diskanerna från lådans sida till top vilket kommer medföra att ljudspridningen av hela registret blir jämn.

Det är bara att jag har knapp kunskap om bilhögtalare.
Kan man bygga in dessa i slutna lådor med bra resultat?
Vad ska man tänka på?
Finns det fabrikat som ni rekommenderar?

Har hittat även så kallade "bredbandselement", ett sådant skulle eleminera besvärlig behov av diskanter. Men hur pass bra är sådana bredbandselement?

Tackar på förhand för åsikter!
Hasse
 

Inläggav Gabriel Karlsson ons feb 18, 2004 21:10 pm

Koaxialhögtalare för bil fungerar fint i slutna lådor, inga problem där. Något särskilt fabrikat kan jag dock inte tipsa om.

Bredbandselement är ett intressant alternativ, även om de inte alltid är lika välljudande högt upp i diskanten, men det är av mindre betydelse i en bakhögtalare. Å andra sidan har ju Dolby Digital/DTS fullt frekvensomfång i alla kanaler, inklusive de bakre.

Det finns bra bredbandselement, och det finns dåliga bredbandselement, precis som med allting annat.

Det var mina tankar om det. Lycka till.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav Hasse tor feb 19, 2004 8:01 am

Tack för svaret!

Läste igårkväll om bredbandselement och fick uppfattningen att de lämpar sig bäst i basreflexlådor. Min befintliga låda ät av sluten typ så det börjar luta sig åt ett 2-vägs koaxialelement. Funderat på nåt från JLB's övre hylla.
Blir inte så värst billigare än att köpa färdiga element men det ger mig oehört glädje och tillfredställerse att bygga på egen hand.
Hasse
 

Inläggav Ekbäck tor apr 01, 2004 16:41 pm

Hej Hasse! ett bra val (om du siktar på bilhögtalare) tycker jag skulle vara DLS. ett väldigt pålitligt märke enligt min mening. Titta lite närmare på; DLS 426, ett litet tips :)
Det är inte lätt när det är svårt.
Ekbäck
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor apr 01, 2004 16:38 pm
Ort: Umeå - Mellansvartbäck


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron