[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Tips önskas om mur man renoverar ett par udda högtalare

Tips önskas om mur man renoverar ett par udda högtalare

Allt som rör hi-fi

Tips önskas om mur man renoverar ett par udda högtalare

Inläggav Daniel mån feb 16, 2004 8:00 am

Jag har billigt kommit över ett par gamla Mirsch 3-27 från tidigt 70-tal. Lådorna är fantastiskt välbevarade, elementen funkar visserligen men skulle kanske tjäna på en uppgradering. Jag har aldrig renoverat ett par högtalare tidigare, men känner att det vore ett kul projekt, även om resultatet förmodligen inte är så mycket att skryta med jämfört med konstruktioner av senare datum.

Högtalarna är av en litet udda konstruktion: En 8-tums bas är riktad neråt, ett 4,5-tums mellanregister sitter på framsidan och en (som det påstås) 1-tums rundstrålande diskant sitter på ovansidan (alla av märket Philips). Meningen var att diskanten skulle spridas jämnt i rummet, men dessvärre tycks man bara få godtagbar diskantåtergivning när man befinner sig ovanför högtalarna. Andra problem är att mellanregistret kan bli litet "nasalt", och att den övre delen basregistret kan låta litet burkig. Goda förutsättningar för bra ljud? Kanske inte, men syftet med renoveringen är snarare att jag ska lära mig ett och annat, och för att se hur bra det går att få den här högtalaren att låta.

Mina lösa planer är att först och främst byta ut det hemskt dämpande täcktyget för diskant- och mellanregisterelementen, och sedan att byta dessa två element och göra andra növändiga modifikationer som att sätta in ett nytt delningsfilter. Jag tänkte försöka behålla baselementet, men eventuellt kanske lådornas innanmäte måste förbättras med avseende på dämpning och liknande.

Jag har nu några frågor, och är tacksam för alla sorters kommentarer!

1. Enligt specifikationen är delningsfrekvenserna 400 Hz och 5000 Hz, vilket ger en ganska låg undre gräns för mellanregistret. Är det idag överhuvud taget möjligt att hitta ett 4,5 tums mellanregister som kan börja så lågt, eller måste jag undersöka om man kan "tänja" på basens övre gräns?

2. Är det problematiskt med en högre delningsfrekvens än 400 Hz med ett nedåtriktat baselement?

3. Kan "burkighet" i basen bero på dålig dämpning i lådan, eller är andra mer svåråtgärdade orsaker troligare, som t.ex. en kombination av elementet och den nedåtriktade konstruktionen, eller kanske något helt annat?

4. Kommer man någonsin att få bra diskantåtergivning framför högtalaren med ett uppåtriktat diskantelement, hur rundstrålande det än är?

Tack på förhand! / Daniel
Daniel
 

Inläggav Daniel ons feb 18, 2004 14:12 pm

Sedan mitt ovanstående inlägg har jag fortsatt att läsa in mig på detta för mig ganska nya område. Jag har börjat ompröva mina idéer om mellanregistret, t.ex. Jag funderar nu på att sätta in ett element med mer bredbandskaraktär, och kanske lägga delningen mellan bas och mellanregister någonstans runt 300 Hz, detta för att få mer direktljud i det frekvensområde där man kan höra varifrån ett ljud kommer. Avgörande är för hur långt ner man kan gå är då kanske storleken på den slutna kammare där mellanregistret sitter (en plastcylinder med 10 cm diameter, ca 14 cm djup).

Så här ser de ut:

Bild
Daniel
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tis feb 17, 2004 19:52 pm

Intressant

Inläggav grosvenor sön feb 22, 2004 6:13 am

Hej!

Har inte så mycket att tillföra...men jag tycker högtalarna ser rätt läckra ut på bilden...verkar också vara en intressant konstruktion, med elementen riktade åt olika hål, och nedåtriktad bas kan jui nte vara helt fel...

Hoppas det blir bra ...lycka till! :lol:
grosvenor
 

Inläggav Jon sön feb 29, 2004 9:39 am

Jag har ett par mirsch som står å skräpar. Med framåtriktad bas och mellan samt uppåtriktad diskant. Enligt min mening så spelar dom för mycket diskant. Dina diskanter kanske är skadade? Du bör kolla över filtret och internkablaget iaf. Är du intresserad av att köpa mina mirsch? Dom är renoverade av en "Mirsch-expert". Han satte dig riktiga anslutningar, bytte internkablage och basar. Dom är i okej skick, men träbitarna med tyg är lite brutna, nya går att fixa. Du kan få köpa bara element eventuellt.
*Smack!*
Jon
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2003 12:21 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron