[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Teoretiskt om delningsfrekvenser

Teoretiskt om delningsfrekvenser

Allt som rör hi-fi

Teoretiskt om delningsfrekvenser

Inläggav anders sön feb 08, 2004 11:06 am

Hej alla

Någon här som är duktig på att beräkna delningsfrekvenser ?

Jag har räknat mig igenom (tvåvägs) 1:a, 2:a och 3:e ordningens filter mha de härledningar som kan göras för induktanser, kondensatorer respektive resistanser.

Mitt problem är att jag inte kan få högpass och lågpass att summera på ett vettigt sätt när jag applicerar de givna värde för komponenterna som Bessel, Butterworth mm ger mig.

I delningspunkten dippar summakurvan upp till 12 db (beroende på filterbranthet) och det kan väl knappast vara rätt ?

I skärpunken för lågpass och högpass ligger summakurvan exakt tre db högre och det bevisar ju att summeringen är korrekt.

Jag räknar med "j-omega"-metoden och har granskat beräkningarna hundra gånger.....med andra ord, jag är säker på att jag räknat rätt.

Antar att elementen består av en resistor och en induktans och använder de värde som finns att tillgå för detta på databladen för elementen, är det kanske här felet ligger ?

Antar att spänningen är konstant över hela filtret, som det bör vara vid t ex rosa brus.

Någon som vet ?

/Anders :?
anders
 
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 08, 2004 10:52 am

Inläggav HÅkan Lj tis mar 09, 2004 14:27 pm

Har du räknat med summan av elementens ljudtryck?
Har själv slarvat med detta...JÄTTEPUCKEL i brytningspunkten..
HÅkan Lj
 

Inläggav anders tis mar 09, 2004 17:41 pm

Hur menar du ?

Jag summerar effekterna och så logaritmen på det gånger tio
db=10*log10(högpasseffekt+lågpasseffekt)

Helt korrekt uttrycker ju formeln SKILLNAD i ljudtryck
db=10*log10(effekt1/effekt2)

Tycker inte det skulle ha någon betydelse, jag har ju min referens, (min effekt2) satt till 1W.

/Anders
anders
 
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 08, 2004 10:52 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron