[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Ersätta 8 ohm högtalare med 4 ohm?

Ersätta 8 ohm högtalare med 4 ohm?

Allt som rör hi-fi

Ersätta 8 ohm högtalare med 4 ohm?

Inläggav andthu tis apr 28, 2009 23:49 pm

Jag har en datorhögtalarsystem Logitech 4.1 där basen gått sönder men småhögtalarna fungerar, jag har nu fått isär lådan och kan byta ut bashögtalaren som är märkt 8 ohm (8 tum).
Vad händer om man ersätter denna med en 4 ohms högtalare - hur stor är risken att t.ex. bränna upp förstärkaren?
andthu
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tis apr 28, 2009 23:42 pm

Re: Ersätta 8 ohm högtalare med 4 ohm?

Inläggav Lesdiv ons apr 29, 2009 16:06 pm

Vanliga förstärkare för hemmabruk brukar normalt sett orka med att driva 4 Ohms högtalare utan speciella problem, men hur det är med förstärkare till datorsubbas vet jag dock inte. :)
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Ersätta 8 ohm högtalare med 4 ohm?

Inläggav cool_hifi sön maj 10, 2009 8:09 am

använd 4 ohms för jag vet inte vad din förstarkare klarar...

Och din bas så måste nog oxå va 4 ohms. skulle vilja veta hur stark din förstarkare. De brukar stå bak på förstarkarn hur många ohm man får ha i kopplat. På mina så står de 8-16 ohm men dom förtarkarena är ett monster de är ingen vanlig förstakare!

men kolla hur stark den är och hur många ohm den få ha i kopplat !
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: Ersätta 8 ohm högtalare med 4 ohm?

Inläggav LeifB fre maj 22, 2009 5:35 am

Normalt är det inget problem med en last på 4 ohm.
Men var lite försiktigt med volymknappen... :wink:
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron