[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Nu är bygget igång

Nu är bygget igång

Allt som rör hi-fi

Nu är bygget igång

Inläggav Patrick Carlsson tor apr 16, 2009 18:39 pm

Efter mycket tänkande så är bygget äntligen igång. Det blir 2-vägare med 2st parallelkopplade baselement från Monacor och en Vifa ringradiator i en 50mm tjock baffel. Dock så kommer diskanten att försänkas in 25mm för att få bättre fas på elementen.
Högtalaren blir på ca 71,5Liter avstämd till ca 40hz. 1132mm hög 225 mm bred i framkant och 178mm i bakkant. Utvändigt så blir det tvärgående masiv ek med valnötslist emellan på sidorna och resten kommer att lackas svart.
Men jag vet inte riktigt om jag ska lägga delningen vid 3000hz eller 2500hz är ju lite av en smaksak kan jag tycka. Basarna går upp till 5000hz och diskanterna ner till 850.
Nån som har ett bra förslag??
Jag lovar att posta försöka posta bilder när det blir klart.
Putte 8)
20090408364Komprimerad.jpg
I lackbåset med slipgrund
20090408364Komprimerad.jpg (35.45 KB) Visad 11918 gånger
Höga ambitioner men dålig karaktär!!
Patrick Carlsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 21, 2005 8:12 am

Re: Nu är bygget igång

Inläggav Softis tor apr 16, 2009 19:01 pm

Förslag på vad? Verkar som du redan vet exakt hur du ska göra.
Softis
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 15, 2009 19:06 pm

Re: Nu är bygget igång

Inläggav Patrick Carlsson tor apr 16, 2009 19:08 pm

Jag tänkte på delningsfrekvensen... om nån har mer erfarenhet så får dom gärna dela med sig av sina ideer. T.e.x om det är bättre att använda en låg delningsfrekvens för att kunna utnyttja diskanten mer effektivt osv..
Putte
Höga ambitioner men dålig karaktär!!
Patrick Carlsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 21, 2005 8:12 am

Re: Nu är bygget igång

Inläggav cool_hifi mån apr 20, 2009 9:40 am

de blir nog bra men vad har du för virke och vad för storlek på elementen
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: Nu är bygget igång

Inläggav Patrick Carlsson mån apr 20, 2009 18:20 pm

Baffeln är av 2st sammanfogade 25mm mdf. Sidor, topp, botten och bakstycke är av 16mm mdf där bakstycket är förstärkt med en längsgående ribba av 16mm mdf för att avleda stående vågor och staga upp. Inuti är den stagad lite sparsamt med 2st tvärgående 30x30 stavar. Utanpå sidorna kommer det massiv ek i en konväx form där eken framåt och bakåt kommer vara ca 5mm tjock och i mitten 18mm... Just det elementen är 2st 6,75 tummare från monacor..

Nån som kan hjälpa mig få fram en bra kurva i Unibox med filter och hela tjottafräsen?
Putte

ps. Jag har massor av bilder från bygget som jag senare, när allt är klart, har tänkt lägga upp.ds
Höga ambitioner men dålig karaktär!!
Patrick Carlsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 21, 2005 8:12 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron