[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Allt som rör hi-fi

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad lör jan 03, 2009 19:44 pm

Nej men jag ska gärna göra det imorrn. Nu är det fest!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB lör jan 03, 2009 19:48 pm

Ha en trevlig kväll... ha det gott.
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad sön jan 04, 2009 14:32 pm

Hej igen! Har du varit inne på hur hifi sidan och kollat kapitlet om dubbel avstämd?
Har du bara en bas per låda, så ska det totalt vara två rör. Ett mellan kamrarna, och ett ut ur den lilla.Hör av dig när du kollat lite, om du behöver hjälp med avstämning.
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad sön jan 04, 2009 15:11 pm

Hej! Jag har räknat lite, och här är vad jag kom fram till. Två rör på 10,5cm (dina 45mm). Det ena sitter mellan stora kammaren och den lilla. Det andra röret sitter monterad i den lilla kammaren, portad mot rummet. Röret som du har satt mellan stora kammaren och rummet får proppas bort. Då får du en F-3dB = 43 hz. Nedre portavstämning blir lika med lådresonans(24 L) =38 Hz. Rörens diameter är lite klena, men testa. Upplever du blåsljud ur rören så får du gå upp en dimension i rör diameter. Obs då blir det andra längder på rören!
Lilla kammaren bör om allt stämmer, ligga en oktav högre, dvs 76 hz. (Du kan behålla dina 10 cm rör! En halv cm från eller till gör inte så mycket.)
Senast redigerad av nadifierad sön jan 04, 2009 16:57 pm, redigerad totalt 1 gång.
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad sön jan 04, 2009 15:48 pm

Har även förslag på filter om du vill!?
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB sön jan 04, 2009 18:57 pm

Hej!
Jag har tittat på "hur hifi sidan". Blev intresserad av en dubbelavstämd låda så jag forskade lite vidare. Hittade en sida som handlade lite om detta, och där fann jag denna konstruktion.
Här är sidan, http://www.claudionegro.com/. Under projects finns en mer ingående förklaring av denna typ av basreflex.
Det finns fler typer av dubbelavstämd. Vet dock inte vilken som är bäst. Men tyckte den med 3 rör var mest spännande.
Finns en annan sida som också förklarade lite om denna typ. http://www.shell.linux.se/manw/docfile/dubble.pdf

Upplever inga blåsljud med 2 stycken rör som mynnar ut. Kanske luften delas upp så hastigheten minskas med 2 rör.

Om du orkar och vill så är jag intresserad av ett filter. Går det att få det så att fasen är ok?

mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad sön jan 04, 2009 20:44 pm

Basfilter : En spole 0,5mH i serie på plusledare.
Diskantfilter : En konning på 4,7uF i serie på plusledare. sedan ett motstånd på 2,7 ohm i serie, följt av ett motstånd på 15 ohm parallelt över plus och minus. Ordningen på komponenterna är räknat ifrån inkommande signal, och slutar med högtalarelementen.
Sedan kan det vara vettigt att sätta dit konjugatlänkar också! Då jobbar filtret troligtvis bättre.
Konjugatlänken består av ett motstånd och en konning i serie, kopplat parallelt över elementets anslutningar (närmast elementet).
För basen : Ett motstånd på 6,8 ohm i serie med en konning på 3,9 uF.
För diskanten ett motstånd på 6,8 ohm i serie med en konning på 1,5 uF. (kolla hur hifi om du är osäker på kopplandet!)
Filtret är uträknat, efter dina elements synnerligen bra parametrar, och är ett 6dB/oct. Delning vid 3khz, och 4dB dämpning på diskanten.
Du får inga fasfel, om du kopplar rätt! Vidare får du ett bättre transientsvar, än med brantare filter. Detta filter funkar tack vare Focal diskantens låga resonansfrekvens, och är samma typ som används i tex B&W 802D. (En av världens bästa högtalare!)
Om man ska löpa linan ut här, när nu B&W har nämts, så står och faller detta med kvalite`n på komponenterna i filtret. Därför skriver jag upp artikelnr, på de komponenter jag rekomenderar. De kan beställas ifrån HiFi-Kit i stockholm.
basspole nr : 5073 2st. (0,47mh) Baskonning till konjugat, nr : 5035 2st (3,9uf)
Diskantkonning nr : 5061 2st. (4,7uf) Diskantkonning till konjugat, nr . 5021 2st (1,5uf)
Motstånd till konjugat, nr : 6030 4st (6,8ohm) Motstånd till dämning av diskant, nr : 6025 2st(2,7ohm) nr : 6034 2st (15ohm).
Vad gäller avstämning av portarna på lådan, så blir det ett helt annat resultat om du har två rör nu! Jag ska vid tillfälle gå in och kolla länkarna du skickade! Hoppas att det blir bra! Annars är det ju lätt att proppa bort ett rör med ett par gamla tubsockar bara för att jämföra!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB sön jan 04, 2009 21:00 pm

Helt underbart !
Tack för hjälpen. Nu ska jag beställa delar till delningsfiltret.
Hur gjorde du för att räkna ut filter? Nyfiken !!

Jag tror jag har förstått hur jag ska koppla ihop det.


Mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad sön jan 04, 2009 23:10 pm

Jag har ett gäng formelsamlingar, som jag samlat på mig genom åren, men Gabriels filter lista på hur hifi, är det jag har använt i ditt fall.
Hans värden för första ordningens butterworth filter är kompenserade mot "överlappningar", och det tror jag funkar bättre i nio fall av tio! Hur hifi är en fantastiskt bra hemsida för hemmapulare! Med tålamod, kan du hitta svar på det mesta som rör högtalarbygge där.
Jag har själv först nyligen hittat sidan, så innan har jag varit hänvisad till min "Byggpärm" som har växt fram genom bra och dåliga erfarenheter genom åren!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB mån jan 05, 2009 11:43 am

Trevligt att du har ett så stort intresse för högtalare.
Du har väl ingen hemsida med några av dina alster?

Jag har länge tyckt om det här med men har väl inte satt mig in i det djupaste.
Men det är en kul hobby med högtalare och musik över huvudtaget.

Mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad mån jan 05, 2009 14:47 pm

Nej, ingen hemsida. Har varit ett intresse sedan 15 års åldern, från och till i ca 25 år! Tiden går när man har roligt!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB mån jan 05, 2009 15:49 pm

Delningsfilternas komponenter är beställda.
Hoppas det blir en bra lösning.

Tog med ett 2db dämpning för diskanten. Har jag två att jämföra med och det tredje utan dämpning.

Har lyssnat idag lite på basarna och provat med lite kortare basreflexrör.
Endast 5 cm långa. Vet inte säkert vilken jag föredrar men verkar som basen blir lite jämnare med 5 cm. Men en aning högre i frekvens.
Högtalarna är inga baseffektiva varelser så kanske bättre med lite kortare.

mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad mån jan 05, 2009 16:08 pm

du kan ju även testa tubsocksknepet, och proppa bort ett eller flera rör för att jämföra!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad mån jan 05, 2009 18:20 pm

Hej igen! Jag läste hur du blev manglad på faktiskt forum (haha). Dom gamla rävarna verkar man inte skoja bort! Funkar inte den dubbel avstämda, så kör en vanlig basreflex! För att återvända till B&W så kör dom en inre stagnings princip, som dom kallar MATRIX. Den har två uppgifter. Dels att staga lådan, och även att släcka stående vågor etc.. Sök på google för mer info och bilder. Du verkar ta ditt bygge på alvar, så matrix kan kanske vara av intresse...Lycka till!Mvh..
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB mån jan 05, 2009 19:20 pm

Ha ha ja dem är inte lätta att tas med. Dem vet att dem kan mycket och då är det väl kul att driva med folk som inte är så duktiga på detta ämne men det bjuder jag på även om Öhman kan vara en riktig retsticka. Han är väl på gränsen till odräglig i de flesta diskussionerna. Han gillar att narra folk det märks.

Jo jag gillar dubbel avstämd basreflex. Men jag vill ha ett ljud som gör att man stampar med foten denna gång. Därför tar jag avstämningen i basreflexen lite högre.
Har lekt med programmet LspCAD och gillar det skarpt. Måste vara ett av de bättre som finns,men har förstått att man inte kommer hela vägen i ett filter utan att mäta sig fram. Ditt filter verkar stämma bra med det programmet som referens.

Mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB mån jan 05, 2009 19:35 pm

MATRIX är en fin lösning i en baslåda. Jag vet att en olikformad låda minskar stående vågor invändigt.
Funderar på att sätta in ett halvt pappersrör bakom baselementet, mot bakväggen.
Finns mycket att prova men hade säkert satsat på MATRIX om jag gör en subblåda senare.

Mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad mån jan 05, 2009 19:42 pm

Kul att du är inne på det där med halvt pappersrör! Jag håller på med ett projekt (planeringsstadiet), där jag ska ha sandfyllda halvrörssegment invändigt. Jag har släpat runt på ett sten/glasfiber rör i flera år. Hade först en tanke på att använda det som kabinett tll en aktiv subba, men senaste tanken är just som segment i mitt nästa bygge!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB mån jan 05, 2009 20:01 pm

Jasså det var skoj att du med var inne på de... jag tror det är en bra lösning för lite högre register... verkar vara där det är risk för stående vågor.

Har byggt några varianter tidigare även med kraftigt avloppsrör för att minska baffelytan. Den bestod av två rör ett för bas mellanregister och ett placerat över för diskanten.
Fast en rund baffel med ett element mitt i är ju sämsta man kan göra för diffraktionen. Men det blev väldigt punktformigt ljud.
Jag vill så gärna ha elementen så nära varandra som möjligt för att få den där punktformigheten som bidrar väldigt mycke för en underbar ljudbild.
Var väl därför du ( jag) satsade på en första ordnings filter i konstruktion. Vill att högtalarna ska försvinna liksom.

mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB mån jan 05, 2009 20:08 pm

Har lite olika tankar om ett halvt pappersrör inne i högtalaren. Antingen ska det monteras mot bakre väggen eller i mitten av låddjupet.
Baselementet andas ju inte riktigt rakt bakåt utan lite mer snett ut från membranet. Ska fila upp lite så att baffeln blir lite avfasad.

Tror det är bra att fylla upp bakom röret med något hårt... sand, sten eller vad man nu har till hands. Dämpar säkert bra.

mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad mån jan 05, 2009 20:19 pm

Min tanke med första ord, filter var främst transientåtergivningen! Jag har laborerat med tredjeordn, innan och min erfarenhet var att ju mindre skit på sladdarna(komponenter) desto mer levande ljud! Det ställer större krav på elementen, men jag har för länge sedan gett upp försöken på att trolla fram fantastiska högtalarsystem, med medelmåttiga element. Ska man lyckas med branta filter, måste man nog som du var inne på börja mäta och simulera. Och hålla på ganska länge! Med erfarenhet, sunt förnuft och väldokumenterade/beprövade element kan man komma ganska långt, om man inte kluddar till det med överambitiösa filter o dyligt. Jag tror att det finns de som lägger för mycket vikt vid finesser, mätningar och sin uppfattning om sin egen knowhow.. ! Det är ju i slutändan örat som ska avgöra, eller hur? Prova att klä fronterna i gummi matta! Det borde trolla bort en del av de reflektionerna i övre registret, som påverkar punktformigheten!?
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron