[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Allt som rör hi-fi

bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav wlfR sön dec 28, 2008 19:19 pm

Hallå!

Hade tänkt mig bygga en schysst högtalare av 2st GAS 180 Watt 8 OHM.

Min fråga är om det det skulle gå att bygga dessa med en så kallad öppen högtalare (se länk för bild hur jag tänker http://www.prylkoll.se/wp-content/uploa ... o-r907.jpg). Skulle dessa generera ett bra ljud, eller är dessa att föredra i en låda? tacksam för lite tips här!

Just nu sitter högtalarna var för sig i 2 äldre lådor med en koppling som ser ut på följande sätt:

högtalare ---- (motstånd) 18E +(-) 10%, 5w 12 ---- 2 st spolar. i vardera lådor. vet inte riktigt hur spolarna är kan länka bild så fort jag har tagit en.

Skulle man kunna bygga en öppen typ av högtalare med isobarik tekniken?

som sagt ny inom området ljudhobby! men tacksam för all hjälp!
wlfR
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 28, 2008 19:06 pm

Re: bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav nadifierad sön dec 28, 2008 21:18 pm

isobarik funkar bara med låda! Det är just lådan som är vitsen med isobarik. Du får fråga en återförsäljare för GAS, om just dina element lämpar sig för "open air" montage. Detta conceptet är ganska vanligt innom billjud, så det är väl inte otänkbart, med tanke på att GAS är bil element. Lycka till!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav wlfR mån dec 29, 2008 22:19 pm

Okej okej! tack för det snabba svaret! men tror jag bestämt mig att jag nu vill bygga mig en isobarik låda med mina 2 st 10" GAS element, hur ska jag bära mig åt? vilken volym snackar vi? och hur stort ska röret till lådan vara?


*edit*
föresten hur vet man hur långt mellan rummet mellan högtalarna kan vara? eller måste de sitta elementets ram mot det andra elements ram?
wlfR
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 28, 2008 19:06 pm

Re: bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav nadifierad tis dec 30, 2008 11:33 am

Ska du ha lådan hemma, finns det ingen vits med att bygga isobarik, till dina två bilbasar! Isobarik används lämpligen där det är ont om utrymme, då lådan kan minskas till hälften. Eller om du har hifi basar med väldigt stora VAS värden. Nu tror jag inte dina GAS basar har särskilt stort vas värde!?! Är du fortfarande nyfiken på isobarik, så föreslår jag dig att först lusläsa allt på HUR HIFI sidan, och sedan söka på isobarik på google! Ett bra boktips är "Backes tips för bilstereomontering" Där förklaras hur och varför, på ett mycket begripligt sätt. Lycka till!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav Lesdiv tis dec 30, 2008 17:00 pm

När man monterar basarna i isobarikkoppling så är det bäst att sätta dem direkt mot varandra, dvs "ram mot ram" (ifall ramkonstruktionen tillåter det). På så sätt blir luftvolymen mellan konerna minsta möjliga och konerna får bäst "hjälp" av varandra att stabilisera konrörelserna.

Nackdelen med sån montering är att frekvenser över 150-200 Hz dämpas kraftigt pga att magneten på yttre basen är i vägen, därför ska sådan isobarikmontering bara användas till just basfrekvenser.

Om man vill kunna återge frekvenser över 150 Hz så ska yttre elementet sitta med konen utåt, det innebär att en lådram måste göras bakom så att den bakre elementet kan sitta så nära det främre som möjligt. Dock får det inte finnas risk att konen kan ta i magneten på det främre elementet.

Om vi får reda på basarnas modellnamn så kan vi kanske ge råd angående om en isobarikkonstruktion är lönt eller inte. :)
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav wlfR mån jan 05, 2009 19:57 pm

jadu! basarna heter så mkt som GW 108 kanske? kan inte direkt se något namn, ett par riktigt gamla element i alla fall!
wlfR
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 28, 2008 19:06 pm

Re: bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav nadifierad mån jan 05, 2009 20:00 pm

Hej igen! Ska du ha dom hemma eller i bilen?
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav wlfR tis jan 06, 2009 8:47 am

hemma
wlfR
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 28, 2008 19:06 pm

Re: bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav Lesdiv tis jan 06, 2009 10:30 am

Nja, det verkar svårt att hitta någonting vettigt alls om de där basarna tycker jag. Enda som jag hittade var en tråd på minhembio.com och där var det tydligen någon som sökte information hos BRL, men det misslyckades pga ej fungerande länk.

Utan parametrar så är det ju egentligen inte lämpligt att använda en basreflexkonstruktion eftersom resultatet lätt kan bli misslyckat. Visserligen kan du relativt lätt göra en mätning för att få fram ett ungefärligt Fs, men fortfarande vet du inte Qts eller Vas. :?
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav nadifierad tis jan 06, 2009 11:30 am

Som jag ser det, har du nu mest glädje utav basarna om du sätter dem i var sin sluten låda, och driver dem med ett aktivt substeg!
Jag håller med föregående talare, om det svåra med basreflex utan parametrar!
Att köra isobarik i en sluten låda är synd, då du tappar så mycket verkningsgrad, jämfört med isobarik i basreflex.
Kort sagt så får du mer basvaluta med två membran mot rummet, kontra bara ett vid sluten isobarik ! Vidare måste basarna jobba linjärt, både inåt och utåt, för att kunna monteras kon mot kon.
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav nadifierad tis jan 06, 2009 12:07 pm

Är du fast besluten att bygga basreflex, så kan du skicka en bas till Backes ljudbyggeri" på Ekerö, för uppmätning! Det brukar kosta någon hundring, men då får du alla värden du behöver. De kan oxå hjälpa dig med frågor om isobarik lämplighet!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav wlfR sön jan 25, 2009 19:30 pm

Tack för allt intresse i tråden!
Då jag är lite av en design nörd vill jag helst bygga i isobarik men som ett annat exempel skulle jag kunna tänka mig en öppen högtalare, alltså bara en framsida som högtalaren sitter i sen öppet bak, det borde ju funka med dessa. Kan tyvärr inte få fram några mer värden på högtalarna, önskade jag kunde, då expertisen finns i tråden!
wlfR
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 28, 2008 19:06 pm

Re: bygge av högtalare! nybörjare som behöver lite hjälp.

Inläggav nadifierad mån jan 26, 2009 18:21 pm

testa! :)
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron