[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - DAppolito konfiguration

DAppolito konfiguration

Allt som rör hi-fi

DAppolito konfiguration

Inläggav nadifierad sön dec 14, 2008 21:18 pm

Hej! Jag försöker utröna om jag vill tillämpa Dappolito konfig, i ett planerat bygge. Jag gillar conceptet med dubbla 6,5 tummare, men när jag tittar närmare på det så får jag uppfattningen att den bara är tillämpbar, med ett 3è ordningens filter !?!? Jag antar att detta beror på elementens gemensamma återgivning kring delningsfrekvensen, att man på så sätt utnyttjar utsläcknings fenomenet på något sätt!? Är det något ni har hört talas om? Och i så fall, funkar Linquist riley, eller har Joseph Dappolito egna formler för 18 dB filter!? Helst vill jag använda ett 1à ordn, filter, men det är kanske direkt olämpligt till denna konfiguration??? Skulle uppskatta ett svar, då denna frågeställning påverkar min nattsömn!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: DAppolito konfiguration

Inläggav Lesdiv mån dec 15, 2008 20:27 pm

Enligt vad jag har läst i "The Loudspeaker Design Cookbook" av Vance Dickason så används numera 4:e ordningens L-R filter till den konfigurationen, tydligen blir det känsligare med spridningen när man har 3:e ordningens Butterworth. En personlig gissning är att 1:a ordningens filter inte ger ett bra resultat, det är bättre med brant filter istället.

Det här som jag har skrivit är ju inte egna erfarenheter, har inte gjort en massa filter och sånt utan bara enstaka hemmahögtalare med enstaka filter. Har bara utgått ifrån vad högtalarboken skriver.

Kanske Gabriel eller någon annan kan ge mer råd. :)
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: DAppolito konfiguration

Inläggav nadifierad tis dec 16, 2008 22:22 pm

Tack ska du ha! Det var som jag misstänkte då! Jag är tyvär ingen anhängare av branta passiva filter, så jag får väl köra på ett klassiskt trevägs system! Är boken bra? Jag har övervägt att köpa den i åratal!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: DAppolito konfiguration

Inläggav Lesdiv ons dec 17, 2008 6:53 am

Jag tycker att den boken är bra, man lär sig en hel del om både lådor och diverse filter. Jag har dock inte den nyaste boken, men funderar på att köpa den.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: DAppolito konfiguration

Inläggav nadifierad ons dec 17, 2008 19:49 pm

Tack! Jag kan komma med ett annat boktips. "Backe`s Tips för bilstereomontering." Mycket nyttigheter även för hemma hifi!
http://www.backesljudbygg.se
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: DAppolito konfiguration

Inläggav Lesdiv ons dec 17, 2008 20:33 pm

Jag har en gammal bok av Backe, "Backes tips för bilstereomontering del 2". Från början av 90-talet. ;)

Jo, hans böcker ger nog bra information också. :)
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: DAppolito konfiguration

Inläggav nadifierad tor dec 18, 2008 19:09 pm

Det är samma! Dvs halva! Min innehåller del ett och två. Hur som helst en bra bok!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron