[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Gammal låda, nya element

Gammal låda, nya element

Allt som rör hi-fi

Gammal låda, nya element

Inläggav Killeroy tor nov 13, 2008 14:28 pm

Jag har 2 gamla lådor som jag fixade till för ett tag sedan så att dom har blivit riktigt snygga, men nu är det så att elementen börjar bli gamla, 2 har spruckit av ålder och det är ett litet hål i en av diskantmembranen och så vidare.
Så för att rädda situationen hade jag helt enkelt tänkt köpa nya element och bygga in, men jag har ingen aning om hur jag ska välja element.
Ett bas/mellan och en diskant känns givet men sen så skulle jag gärna ha lite tips om hur man vet om dom kompletterar varandra bra, eller inte och vad som är rätt för en låda av min storlek. 25*40*20=20liter

Någon som har några tips, skulle verkligen uppskattas. :mrgreen:
Killeroy
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor nov 13, 2008 14:17 pm

Re: Gammal låda, nya element

Inläggav Lesdiv lör nov 15, 2008 9:42 am

Vilken storlek är det på basen och diskanten?
Vilken impedans är det på basen och diskanten?
Vilken materialtjocklek är det på lådan?
Är det sluten låda?

Om du sätter in nya element så bör du nog även fixa nytt delningsfilter för att få till ljudet bra, det är inte säkert att de nya elementen kan delas vid samma frekvens som de gamla. Dessutom vet vi inte heller delningsfrekvensen med nuvarande filter.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Gammal låda, nya element

Inläggav Killeroy lör nov 15, 2008 14:02 pm

7 tum´s bas och 3 tum diskant
4 ohm på basen, okänt på diskanten
17 mm mdf i lådan med ett litet hål i bakdelen

och filtret är gammalt och fastlimmat i botten på lådan så jag vet inte riktigt vad det har för värden, låt säga att jag byter det med. Några tips?
Killeroy
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor nov 13, 2008 14:17 pm

Re: Gammal låda, nya element

Inläggav Lesdiv lör nov 15, 2008 15:22 pm

Killeroy skrev: med ett litet hål i bakdelen


Är det bara ett hål eller är det ett litet rör?
Vilken innerdiameter är det på hålet/röret och hur långt är det?

7 tum är väl inte den vanligaste storleken tycker jag, är nog mest de lite dyrare tillverkarna som har sån storlek.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Gammal låda, nya element

Inläggav Killeroy lör nov 15, 2008 19:28 pm

Ett rör minst 1 dm djupt och 4 cm i diameter
Jo, jag vet att det är ett ovanligt mått, men 6,7 var vad jag uppmätte så 6,5 7 eller 8 tums högtalare fungerar nog, sen börjar det bli svårt att fästa de nya elementet i de gamla hålet. Märket på högtalarna är Zachry för övrigt.
Killeroy
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor nov 13, 2008 14:17 pm

Re: Gammal låda, nya element

Inläggav Lesdiv lör nov 15, 2008 21:14 pm

Okej, då är det nog inte 7 tum på basen, det borde vara 6,5 tum.

Står det vad basen heter mer än Zachry, modell?

Det finns ganska få element som verkar någorlunda vettiga till den lådan när man kikar hos Ljudia, i mina ögon åtminstone. Exempelvis MGR X-6MS borde kunna fungera, men då är den på 8 Ohm istället för 4 Ohm. Som diskant kan kanske MGR DT-4 gå hyffsat, men den verkar ha lite högre känslighet så att det kan behövas en liten dämpkrets eller liknande.

Bruttovolymen på din låda är 13,1 liter, men om man räknar med elementen och rör så ser nettovolymen ut att bli runt 12 liter. Avstämningen bör vara strax under 50 Hz. När jag kollar i mitt beräkningsprogram så borde MGR X-6MS fungera, den får ett F-3dB på omkring 55 Hz i teorin.

Jag har inte byggt så många hemmahögtalare och därför blir mina svar mest rimliga gissningar bla utifrån mitt beräkningsprogram, jag har heller inte provat dessa element. :)
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Gammal låda, nya element

Inläggav Killeroy sön nov 16, 2008 20:48 pm

Tack är bra att veta, ganska kul att jag redan hade tittat på MGR X-6MS, men jag visste inte att den diskanten var ett bra komplement. så tack så mycket för tipset.

Kan jag prova utan dämpare och se hur det går och sedan skaffa en dämparkrets om det behövs? Och hur väljer jag ut komponenter till kretsen om den behövs?
Killeroy
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor nov 13, 2008 14:17 pm

Re: Gammal låda, nya element

Inläggav Lesdiv mån nov 17, 2008 19:30 pm

Jag vet ju egentligen inte om den där diskanten passar bra, men det står i produktbeskrivningen att frekvensgången är rak och eftersom inte domen är gjord av metall så finns det nog chans att ljudet kan vara relativt mjukt. En chansning från min sida alltså. :)

Dämpfilter finns bra beskrivet i den gula spalten här bredvid, under rubriken "delningsfilter". Där står vilken resistans man ska ha på motstånden vid olika dämpningsvärden, du kan köpa tex 12 st motstånd och göra tre olika dämpkretsar (till båda högtalarna). Då hittar du nog någon dämpning som passar ganska bra. Men visst går det bra att prova utan dämpning först, helt klart. :)

Om du köper den diskanten så rekommenderas minst 12dB/oktav branthet vid 3000 Hz på delningsfiltret. Jag tror nog att en sån delning kan vara bra, då ska diskanten klara av att spela utan ansträngning och basen borde kunna spela dessa frekvenser utan konstigheter.

6,5 tums element brukar med lätthet spela upp till 3000 Hz normalt sett vad jag vet, den rekommenderade delningen för X-6MS är "lägre än 5000 Hz" och då är ju 3000 Hz klart lägre.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Gammal låda, nya element

Inläggav Killeroy tis nov 18, 2008 12:00 pm

Tack så mycket nu har jag lite att gå på när jag gör bytet, lägger eventuellt upp en uppdatering och berättar hur det gått när jag är färdig.

Tack för hjälpen än en gång 8) :D
Killeroy
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor nov 13, 2008 14:17 pm

Re: Gammal låda, nya element

Inläggav Killeroy fre jan 16, 2009 11:18 am

Har nu äntligen fått elementen och satt in dom i lådan, med vissa små modifikationer på lådan och ljudet är mycket bättre helt nytt djup.
Det verkar även som dom gamla delningsfiltren passade till det nya bygget med, balansen mellan bas och diskant är nämligen alldeles utmärkt utan att jag har gjort någonting. Var ren "tur" att jag glömde ta bort delningsfiltret till dom gamla elementen innan jag provade dom nya i lådorna.

Som slutkläm, Tack för hjälpen med att välja element.
Killeroy
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor nov 13, 2008 14:17 pm

Re: Gammal låda, nya element

Inläggav Lesdiv fre jan 16, 2009 17:19 pm

Kul att det blev lyckat. :)

Det var ju en chansning med elementvalen, men det fungerade tydligen bra.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Gammal låda, nya element

Inläggav cool_hifi mån apr 13, 2009 17:29 pm

hej. du kanske skulle byta ut virket. när de gäller ellment så 8 tum är ganska lite men jag har de i mina högtalare de blir blir bra bas ! men skulle nog behöva en större så hoppas du sattsar på 10 eller 12....
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron