[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - delningsfillter till bilen

delningsfillter till bilen

Allt som rör hi-fi

delningsfillter till bilen

Inläggav tabasco tis sep 30, 2008 23:15 pm

halloj, jag ska bygga billjud o är trött på alla kitsystem som fins på marknaden så at tjag vill bygga ett eget.. har tängt mig att midbasen bara ska spela sång och uppåt, inte låg midbas, membranet ska i princip inte röra sig... vet bara inte hur jag ska konstruera filtret, skulle vara nice om någon kunde hjälpa mig att räkna ut komponenter till filtret eller hjälpa mig med det, här är länk med spec till miden jag ska använda..

http://www.soundstream.com/manuals/2007 ... mplete.pdf

kan man paralell koppla 2 stycken sådana midar för att få impendansen 4 ohm..? om man kör 2 högtalare på ett filter..

hoppas någon där ute kan hjälpa mig.. MvH johan
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Re: delningsfillter till bilen

Inläggav Lesdiv lör okt 04, 2008 9:06 am

När det gäller att dela bort basfrekvenser från midbasen så är det mycket bättre att fixa det via slutstegets filter, då blir effektförlusten minimal och man behöver inte använda stora spolar+kondingar. För att dela bort höga frekvenser hos midbasen så behövs däremot inga stora saker och då går det bra med passiva komponenter.

Annars finns det ju tabeller i det gula fältet här bredvid som visar vilka komponentvärden det ska vara vid olika delningsfrekvenser. :)
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: delningsfillter till bilen

Inläggav tabasco ons okt 08, 2008 9:24 am

så om jag ska ha 2 sådana element, går det att jag paralellkopplar 2 sådana midar så att impendancen blir 4-ohm, sätta ett lågpassivfilter till dom, använder högpassivfiltret i steget (går till 150hz), samt paralelkoplar en diskant med separat filter på hela systemet. skulle det vara rätt lösning?
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Re: delningsfillter till bilen

Inläggav Lesdiv ons okt 08, 2008 18:44 pm

Jag tror att det ska fungera hyffsat iaf, om du gör så noggrann uträkning som möjligt så borde det inte bli en massa konstigheter. :)

Jag har själv inte pysslat så mycket med delningsfilter, någon mer erfaren får väl ge mer råd.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: delningsfillter till bilen

Inläggav tabasco ons okt 08, 2008 19:08 pm

ok, tack så mycket för hjälpen! värkar som att du är den enda aktiva här på forumet, :) men bra fakta som gav, ska nog bli bra det här..
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Re: delningsfillter till bilen

Inläggav Svenn3SaataN tis okt 28, 2008 16:04 pm

jag är också aktvi! Men jag läser för det mesta och lär mig av det :) Lycka till!
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 31, 2008 20:51 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 20 gäster

cron