[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Delningsfilter

Delningsfilter

Allt som rör hi-fi

Delningsfilter

Inläggav Patrick Carlsson tis sep 23, 2008 6:32 am

Hej. Nu är jag på det igen.. Har bestämmt mig för att bygga ett par liknande Sonus Faber grand piano domus. Dock med skillnad på elementplacering och antal. Det blir dáppollito med 2st monacor basar och en vifa ring radiator. Nu till frågan: Om jag parellelkopplar basarna så får jag hälften av Re och hälften av Le, eller? Är det då dom värden jag ska använda för att bygga konjugatlänken, kan man göra så eller är det bättre att sätta en konjugatlänk per baselement? Jag tänkte ha separata kontakter på varje element och bygga delningsfiltret utanför lådan så det blir lättare att ändra i framtiden. Bifogar en skiss på filtret. Lådan blir på 71,5L avstämd till ca 40Hz.
Element värden: Re 6,2ohm Le 0,45mH Qts 0,44 fs 38hz

kunde tyvärr inte bifoga en skiss på filtret, fel format..kanske kan lägga in den under mitt användarnamn, ska försöka.
Höga ambitioner men dålig karaktär!!
Patrick Carlsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 21, 2005 8:12 am

Re: Delningsfilter

Inläggav nadifierad mån dec 29, 2008 12:23 pm

paralellkopplar du basarna får du halva impedansen, förutsatt att basarna är likadana!? Räkna ut impedans korrigeringen efter den parralella impedansen! Dvs en konjugatlänk för två basar! Annars blir det onödigt många komponenter, och därmed effekt förlust i filtret.
Behöver basarna impedans korrigeras? Hamnar den dubbla impedansen inom filtrets "spelande sida"?
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron