[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Högtalareråd/tips?

Högtalareråd/tips?

Allt som rör hi-fi

Högtalareråd/tips?

Inläggav Falken fre maj 09, 2008 18:30 pm

Hej!

Ny här på forumet, jag håller på med två högtalarbyggen.
en stativhögtalare samt en fullregister högtalare golvhögtalare(hiend,midend)

Länk:

http://www.minhembio.com/Falken36/

Nu har jag kommit så långt så det är dags att såga ur skivorna, för att få inre lådform/volym.

Första förslaget var :2,5-vägs lösning i en stor portad volym

1 st diskant i mitten (smalaste stället )
1 st 6,5 mellan/bas överst
1 st 6,5 bas nederst
Bild


Andra förslaget:2,5-vägslösning

1 st diskant i mitten (smalaste stället ) + 1st 6,5 mellanbas
i separat portad volym( övre delen )

1st 6,5 bas portad volym nedre delen

Bild

Andra förslag som jag tänkt på 3-vägslösning med :

1 st diskant
1 st 6.5 mellareg
.1 st 8 bas

1st diskant
1st 6,5 mellareg.
1 st 10 bas

1st diskant
1st 6,5 mellanreg.
1 st 12 bas

Jag vet ej riktigt vad som kan bli bäst men jag kan väl säga att jag har lyssnat på Heco Celan 500 , Focal chorus 716V/816V, Monitor Audio RS6
och dessa tilltalar min smak dessa är iof ingen High end men jag tycker att alla dessa låter bra,

Det som jag kanske saknar är lite mera ljudtryck,dynamik=
Det skall kännas i bröstkorgen när man drar på :lol:

Kom gärna med andra alternativ.

Over and out

Falken
Falken
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor maj 08, 2008 6:31 am

Re: Högtalareråd/tips?

Inläggav Falken sön maj 11, 2008 7:20 am

Det blev varianten med 2 st separata kammare

Övre: 22-24 L portad låda mellan/diskant

Undre : 33-35 L portad låda basreflex

Vad är maxstorlek på element i 33-35L?

Vad rekommenderas?

Bild[/img]
Falken
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor maj 08, 2008 6:31 am

Re: Högtalareråd/tips?

Inläggav Lesdiv sön maj 11, 2008 10:00 am

Jag har aldrig byggt någon låda med portat utrymme för mellanregistret, behövs det egentligen och fungerar det bra?
Vilken delningsfrekvens tänker du ha mellan bas/mellanregister?

Tänkte att om man tex delar vid 250-300 Hz eller däromkring så borde ju en 6,5" kunna gå tillräckligt djupt även i sluten volym för att överlappa basen.

Kan nog tänka mig att 10" presterar bra i 33-35 liter portad, men jag är för lite insatt för att kunna ge råd om basmärke.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Högtalareråd/tips?

Inläggav Falken tis maj 13, 2008 7:17 am

Lesdiv skrev:Jag har aldrig byggt någon låda med portat utrymme för mellanregistret, behövs det egentligen och fungerar det bra?

Nej detta var bara ett förslag .

Vilken delningsfrekvens tänker du ha mellan bas/mellanregister?

Ej bestämt ,öppen för förslag
Tänkte att om man tex delar vid 250-300 Hz eller däromkring så borde ju en 6,5" kunna gå tillräckligt djupt även i sluten volym för att överlappa basen.

Menar du 1 st 6,5" 30-300Hz 1 st 6,5" 300-3000 Hz?

Kan nog tänka mig att 10" presterar bra i 33-35 liter portad, men jag är för lite insatt för att kunna ge råd om basmärke.

Man kanske kan köra 1 st 10" 30-300Hz (undre kammare) 1st 6,5" 300-2500 Hz i övre kammare (sluten låda)
Falken
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor maj 08, 2008 6:31 am

Re: Högtalareråd/tips?

Inläggav Lesdiv tis maj 13, 2008 17:35 pm

Jag har byggt egna högtalare som står i mitt rum, inga Hifi-lådor utan bara ett par vanliga högtalare. I vardera låda sitter dubbla 10" Cerwin Vega basar och sedan ett 6,5" Seas koaxialelement som har diskanten placerad inne i baskonen, "fasriktigt placerad" som det står i produktbeskrivningen.

Som delningsfrekvens mellan bas-mid har jag valt ca 300 Hz, Seaselementet sitter i en liten sluten kammare som tyvärr kanske är för liten. Omkring 300 Hz ska väl vara en relativt lämplig delning, åtminstone om basen är lite större (typ 10-12").

Enligt vad jag har förstått så kan ibland mansröster låta lite överdrivna ifall man låter ett större baselement spela frekvenser som går upp till området för vanliga röster, därför är ca 300 Hz (eller lägre) en ganska lämplig frekvens under förutsättning att mellanregistret klarar av en sån delning förstås.

Så har jag förstått det iaf, men kanske någon annan kan ge bättre råd.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

FEL LÅDVOLYM

Inläggav Falken tor maj 15, 2008 8:48 am

Hej!

Jag hade räknat lite fel på lådvolymerna tidigare. :oops:

Här kommer nya mått:

Övre:24,6 L

Undre: 36 L

Tot: 60,6 L

OBS! jag kan såga ur mellanväggen som av gränsar övre och undre låda, och på så sätt få ca:60,6L
Falken
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor maj 08, 2008 6:31 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron