[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - konjugatlänk på 2 1/2 vägare

konjugatlänk på 2 1/2 vägare

Allt som rör hi-fi

konjugatlänk på 2 1/2 vägare

Inläggav Patrick Carlsson tor maj 01, 2008 13:23 pm

Halloj
Kan man koppla en konjugatlänk parallelt med dom 2 basarna eller bör man koppla en länk över vardera element. Om man kopplar över båda samtidigt blir då Re hälften och Le dubbelt så stort?
Tex basens värden: Re 6,2 Le 0,45.
Om jag då parallelkopplar dom får jag då: Re 3,1 Le 0,9?? och kan jag efter det dela av ena basen vid 300hz...
Frågvis
Höga ambitioner men dålig karaktär!!
Patrick Carlsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 21, 2005 8:12 am

Re: konjugatlänk på 2 1/2 vägare

Inläggav Gabriel Karlsson sön maj 04, 2008 19:32 pm

Hej. Du behöver inte sätta konjugatlänk på baselementet som du delar av vid 300 Hz.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: konjugatlänk på 2 1/2 vägare

Inläggav Patrick Carlsson sön maj 04, 2008 19:56 pm

Tack för ett snabbt svar Gabriel. Funderar fortfarande hur jag ska bygga denna högtalare, som 2 1/2:a eller som en 2:a D´appollito (eller vad det heter) konfig.
Men man kanske ska lösa det budgetmässigt först, lite övertalande av frugan för att få loss kulor från kassan. Är man gift så är man....
Höga ambitioner men dålig karaktär!!
Patrick Carlsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 21, 2005 8:12 am

Re: konjugatlänk på 2 1/2 vägare

Inläggav Lesdiv mån maj 05, 2008 17:20 pm

Gör en D`Apollito i så fall, den ska ju ha kontrollerad ljudbild enligt vad jag har förstått. Gabriel eller någon annan kan säkert ge mer råd :).

Men hur höga frekvenser klarar basen av att spela?

Eftersom den har 0,45mH i Le så borde den iof kunna spela någorlunda höga frekvenser tycker jag.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: konjugatlänk på 2 1/2 vägare

Inläggav Patrick Carlsson mån maj 05, 2008 18:45 pm

Det är 6 1/2 tums basar från Monacor, SPH 170 polypropylen. Dom ska gå upp till 5000Hz, inte illa. Jag tänkte dela dom vid 3000 om jag inte delar den ena vid 300 osv.
Rs 38hz , vas 37, qts 0.44, Re 6.2, Le 0.45
Tänkte isåfall bygga några experimentlådor på jobbet och testa 2 basar i en låda på 70 liter avstämd till 40hz och även en större låda på 98,5 liter avstämd till 35hz. Men jag vet inte hur det blir med effekttåligheten på den senare varianten eftersom Fb hamnar under Rs på 38hz..
Men prova lite kan man ju..
Höga ambitioner men dålig karaktär!!
Patrick Carlsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 21, 2005 8:12 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

cron