[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Tredje ordningens filter

Tredje ordningens filter

Allt som rör hi-fi

Inläggav tabasco ons dec 13, 2006 18:04 pm

jag har en formelsamling som jag fick av en ljudtekniker på skolan. där den formeln fins med.. jag räknade ut en ny rörlängd med den volymen som var ny.. men asså mellan registret ska inte spela någon bas så den behöver väll ingen speciel lådvolym... eller..?
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Gabriel Karlsson ons dec 13, 2006 19:37 pm

Namnet "optimal lådvolym" är lite missvisande. Den ger förvisso den teoretiskt rakaste frekvensgången, men säger inte så mycket om hur elementet kommer att trivas i den volymen. Ett lådberäkningsprogram som kan visa en grafisk frekvenskurva är egentligen ett måste för att få fram en bra låda.

Ska du ha två baselement i samma låda skulle jag föreslå att du lägger in en mellanvägg så att du får ett utrymme för varje element. Detta dels för att de faktiska parametrarna hos elementen alltid har toleranser (de kommer inte alltid jobba 100-procentigt tillsammans) och dels för att det är nyttigt med en extra stagning innuti lådan.

När det kommer till mellanregistret så behöver den en egen låda som skiljer den från baselementets volym, eftersom lufttrycket innuti lådan annars kommer att påverka mellanregistret med missljud (distorsion) som följd.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav tabasco ons dec 13, 2006 20:53 pm

minna högtalare kommer i princip vara som en trapp tårta.. först baslådan med dom 2 basarna.. på den en låda för mellanregistret och sedan diskanten på den.. så basarna kommer inte påverka miden. däremot så vet jag inte hur man får basen att bara spela bas och diskanten bara diskant och miden bara sång.. för det är tängt att melanregistret ska vara "helt stilla" och bara spela sång.. vet du hur man kopplar så att det blir så..? för i minna högtalare som jag har nu så är det som att mellanregistret är mitt i mellan där basen slutar och diskanten börjar.. och vid höga volymer så blir det massa missljud.. så därför tänkte jag bygga ett par som har mellanregister som inte spelar bas. för farsan har ett par cerwin-vega högtalare som är så. och dom låter kanon..
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Lesdiv tor dec 14, 2006 16:52 pm

Jaha, du ska sätta mellanregisterlådan ovanpå baslådan, det var ju en annan sak. Då räcker det naturligtvis med 58 liter, eller helst som Gabriel skriver; att du delar in baslådan i två delar på 29 liter vardera. Gör du på detta sätt så ska du sätta ett rör i varje del.

Men diskanten bör du sätta så nära ovanpå mellanregistret som möjligt för att få samlad ljudbild.

Med dessa delningsfrekvenser som jag rekommenderar så kommer mellanregistret att stå still, det är ingen fara. När mellanregistret spelar 400-3000 Hz så är det i princip bara röster som hörs där, ingen bas.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav tabasco fre dec 15, 2006 10:15 am

fint de.. då blir det så.. men hur ska man räkna ut dom olika droslarna och kondensatorerna i dom olika filtren..? har hittat en massa värden för högpass och lågpass.. tänkte kombinera ett 4e ordningens högpass och 1a ordningens låg pass till miden... sen 3e ordningen till diskanten och basen. men frågan är vart alla motstånd ska sitta.
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Lesdiv fre dec 15, 2006 19:15 pm

Jag är lite osäker på hur bra det blir att blanda olika brantheter på filtret när man räknar på enkla sätt utan diverse kompenseringar och sånt.

Skulle hellre vilja använda 2:a ordningens filter på alla tre delningar istället. Men jag är ju ingen van filterbyggare förstås.

Kanske Gabriel kan skriva och ge råd om det hela.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav tabasco fre dec 15, 2006 20:53 pm

ok.. får väll se om pojken ser inläggen.. :D ja de tär ju lättare men det värkar som att det är bätre kvalité eller vad man ska säga i ett 3ord filter...
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Gabriel Karlsson fre dec 15, 2006 23:20 pm

Det finns för- och nackdelar med alla filterbrantheter och -typer. Visst kan man blanda olika filterbranthet, men man bör ha en bra anledning till det. Ett 2:a ordningens filter rakt igenom är en enkel och bra lösning, utan att veta något om elementen som ska användas.

Du bör även här använda ett beräkningsprogram, eller åtminstone själv, med hjälp av lämpliga formler, ta fram värdena på komponenterna. Utöver själva delningsfiltret tillkommer konjugatlänkar och i många fall dämpningar.

Hur det hela fungerar, beräknas och sätt ihop finns att läsa på hemsidan.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav tabasco fre dec 22, 2006 20:45 pm

jag har tagit hem hifikits beräkningsprogram. när man har fått fram värderna ska man avrunda till det talet som är närmast då, för alla kondare o spolar fins ju inte o köpa med dom värden som man fått fram...
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Lesdiv fre dec 22, 2006 22:29 pm

Det är detta som kan vara lite knepigt, ofta finns inte exakt det värde som man har räknat ut. Då får man avrunda lite grann, men inte för mycket. Oftast brukar det gå att labba lite med kondingarnas värde, det är betydligt enklare och billigare än att labba med spolarna.

Om man tex får fram att en konding ska vara på 440uf men närmaste standardvärde är 470uf, så kan man parallellkoppla 2 st 220uf kondingar så att det blir 440uf. Att göra på samma sätt med spolar, dvs sätta ihop flera stycken för att få mer exakt slutvärde, blir dyrt och dessutom blir filtret så stort och otympligt.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav tabasco sön dec 24, 2006 21:00 pm

hur mycket får man avrunda..? tiondel? hundradel..? du, kom på en sak du rekomderade ju delningsfrekvenserna 400-3000hz vilken av dom ska jag räkna som högpass och lågpass..? och ska jag räkna på båda frekvenserna på mellanregistret..?
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Inläggav Lesdiv sön dec 24, 2006 23:20 pm

Nja, så noga är det inte men man kan tolerera några mikrofarad iaf. Dessutom så brukar kondingarna inte ha så stor exakthet i sitt värde, det gör att man ändå inte kan vara säker på att en viss konding verkligen har det värdet som står på den.


Basen får 400 Hz som lågpassfilter.
Mellanregistret får 400 Hz som högpassfilter och 3000 Hz som lågpassfilter.
Diskanten får 3000 Hz som högpassfilter.

Men tänk på att det är olika impedanser på elementen som du har, viktigt att komma ihåg när du gör beräkningarna.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav tabasco sön dec 31, 2006 12:17 pm

ok.. då kör jag på det.. kommer med mer frågor om det kör i hopp sig.. :) tack för hjälpen..!
tabasco
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor dec 07, 2006 18:40 pm
Ort: surahammar

Föregående

Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron