[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Hur åldras högtalare?

Hur åldras högtalare?

Allt som rör hi-fi

Hur åldras högtalare?

Inläggav Gäst tis jan 13, 2004 11:26 am

Jag byggde två st. 3-elements högtalare i mitten av 70-talet, så de är några år på nacken.

Högtalarna har stått i förrådet en tid, men nu funderar jag på att använda dem igen.

Hur åldras elementen? Kan man betrakta elementen som uttjänta och är bara att byta ut? eller...

Elementen kommer från Philips och basen är en 8 tummare, mellan är ca. 4 tum.


/ Sture
Gäst
 

Inläggav Gäst tis jan 13, 2004 18:26 pm

Vet inte hur det är med själva konen, men upphängingen brukar kunna torka ut. Tror man kan smörja in den med nått återfuktande, men jag vet inte vad.
Gäst
 

Inläggav Gabriel Karlsson ons jan 14, 2004 0:35 am

Om du byggt delningsfiltret med elektrolytkondensatorer kan det vara idé att kolla värdet på dessa då just elektrolyter har en förmåga att torka med tiden, och då ökar kondensatorvärdet, vilket ger en lägre delningsfrekvens.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav Sture tor jan 15, 2004 6:48 am

Hej Tack för svaren.

Jag skall kolla upp värdena på kondensatorer och se om det går att återfukta upphängningen.

/ Sture
Sture
 

Inläggav Jon tor jan 29, 2004 20:45 pm

Skumkanter kan man inte göra nåt åt, bara att köra nya kanter å limma dit. Gummikanter kan man stryka lite parafinolja (tror jag) på. Papperskanter kan man stryka cykelslangssolution på, beprövat av mig :)
*Smack!*
Jon
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2003 12:21 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron