[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Lära sej delningsfilter...

Lära sej delningsfilter...

Allt som rör hi-fi

Lära sej delningsfilter...

Inläggav Gäst tis jan 13, 2004 6:03 am

Håller på och försöka lära mej delningsfilter, dvs hur man ska tänka med mera. Och kom på den briljanta iden att lära sej att läsa delningsfilter. Så jag surfade runt ett tag och letade efter scheman på delningsfilter som jag sedan skulle tolka och se om jag fick samma resultat som dem mm.

Men det gick i kras på redan första försöket. Hittade ett enkelt schema som ser ut(är) ett första ordninges filter med en konjugatlänk.
Det har en spole på 2.2mH i serie med högtalaren och sedan är en kondensator och ett motstånd seriekopplade parallellt med högtalaren.
Värderna:

L = 2.2mH (spole)
R = 3.9ohm (motstånd)
C = 3.9uF (kondensator)

Filtret såg ut så här:
Kod: Markera allt
+ -- L -------- +
             |         
             R         Baselement
             C         
             |
- --------------- -


Eftersom jag vet delningsfrekvensen vilken är 2000hz så mata jag in värderna i mitt program och fick fram att det mer stämde överens med en delning på 600hz, eh? 600?? Det ska ju vara 2000hz, vad är det jag missar?
Räknade också ut vad det skulle vara för värden på konjugatlänken och fick fram följande värden som inte heller stämmer överens:

R = 7.25ohm
C = 6.65uF

Då värderna på elementet är:

Re = 5.8ohm
Le = 0.35mH


Så vad är det jag gör för fel? Jag vet att delningsfiltret stämmer då det används vid ett högtalar kit som man bla kan köpa på hifikit.se.
Gäst
 

Inläggav Gabriel Karlsson ons jan 14, 2004 0:30 am

Hej.

Jag vet inte vilket kit du tittat på eller vad det har för komponenter, men värdena du fått från hifikit ser sannerligen märkliga ut. Jag skulle gärna se motsvarande filter för högpass, för att se hur det länkas ihop.

Som du redan räknat ut, delar 2,2mH snarare vid 600 än 2000 Hz, men jag kan inte kommentera det (eller den märkliga konjugatlänken) då jag inte vet vad de har för avsikt med detta delningsfilter. Möjligen kan de ha baserat filtret på elementets impedans vid just den valda delningsfrekvensen. Dock bör du veta att det finns ett otal olika filtertyper (som ger olika resultat) samt olika metoder att applicera konjugatlänkar. T.ex kan man ta hänsyn till elementets egna parametrar och bygga en länk efter det, eller så kan man anpassa länken efter delningsfrekvensen.

Jag provade att sätta in värdena i LspCAD (inte LSPWin) och det föreslog följande delningsfilter för en delning vid 2000 Hz (8 ohm):
Filter: 0,46 mH
Länk: 5,8 ohm + 10,4 uF

Ha det fint.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron