[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - impedans fråga

impedans fråga

Allt som rör hi-fi

impedans fråga

Inläggav niminex mån sep 18, 2006 13:56 pm

Hej forumet
Jag har en fundering på att göra ett par högtalare som har två bas element och en diskant …. Nu till problemet… de två bas elementen har 8 ohms impedans vilket blir 4 ohm vid en parallellkoppling. Diskanten har 8ohms impedans.

Det är svårt att hitta diskanter med 4 ohms impedans.

Hur gör man i detta läget…….

Bygger men ett filter som har 4 ohms impedans för bas elementen och 8 ohm för diskanten. Då är frågan vad blir det för impedans till förstärkaren.
Om det blir mindre än 4 ohm så är det ju inte så bra.

Enklast är väl att köpa dubbla diskanter och parallellkoppla dom också.

Hur löser man detta.
mvh
niminex
niminex
 
Inlägg: 1
Blev medlem: mån sep 18, 2006 13:31 pm

Inläggav Lesdiv mån sep 18, 2006 15:43 pm

Det blir 4-8 Ohms belastning som förstärkaren känner av, ingen fara att det skulle bli för låg impedans. Jag tycker att du kan göra ett filter som beräknas för 4 Ohm på bas och 8 Ohm på diskant. När man har ett passivt delningsfilter så blir impedansen inte som om elementen parallellkopplas med varandra utan förstärkaren känner av varje elements impedans för sig, vilket i ditt fall blir 4 Ohm på bas och 8 Ohm på diskant.

Enligt den lilla erfarenhet som jag har så är känsligheten på diskanten väldigt ofta högre jämfört med en bashögtalare, därför tror jag att det ska gå ganska bra med 2 basar och bara 1 diskant. Fast i tex HIFI KIT och Ljudia så finns det diskanter med 4 Ohms impedans, vet inte hur ljudkvaliten är dock.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: impedans fråga

Inläggav cool_hifi mån apr 13, 2009 18:16 pm

tja. du parralelkopling är inte så bra men ok... allså om du har pengar så satsa på en kraftfull förstarkare då menar jag typ en så här den... årkar !

OBS: har du byggt högtalarna själv?
Bilagor
CVA1_5KW2BK_1_b.jpg
CVA1_5KW2BK_1_b.jpg (17.39 KB) Visad 5870 gånger
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron