[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - första högtalar bygget!

första högtalar bygget!

Allt som rör hi-fi

första högtalar bygget!

Inläggav Gaffel tis jul 04, 2006 12:24 pm

Hej,
jag kommer med några mycket ödmjuka frågor.

Ska prova att sätta i hop mina första högtalare och rummet det skall
spelas i är drygt 20 kvadrat i golvyta med en takhöjd på 2.60

Förstärkaren är en gammal Sony TA-AV501R med separat cd, md och radio
pricken över i är en Scantic spelare med en härlig Shure mic.

Så över till mina frågor:

Vad behöver jag för att få ett "hyfsat" bra ljud till en kostnad av
låt säga 3-4000:-

Har även funderat över om jag vill utnyttja surround möjligheten hos förstärkaren.

Kan jag koppla in datorns SB live kort till förstärkaren utan att
riskera att paja nått?

Jag har letat efter nån typ av latmask guide på nätet utan framgång.

Tackar på förhand..
Gaffel
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jul 04, 2006 11:20 am
Ort: Göteborg

Inläggav Gaffel ons jul 12, 2006 23:53 pm

Tja vad ska man säga, "i all sin ödmjukhet"
Tack för alla svar kanske, vad vet jag?
Den här informationen är helt gratis, och antagligen värd varenda öre du betalade.
Gaffel
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jul 04, 2006 11:20 am
Ort: Göteborg

Tja

Inläggav Teknolog mån sep 18, 2006 5:39 am

bättre sent än aldrig...

jag tycker att du ska åka till hifi-kit å lyssna igenom de system som ligger i din prisklass.

jag tycker att du borde kunna få ihop ett trevägssystem för 4000 kronor. Ingen subwoofer men ett väldigt kompetent system iallafall.
Hur vill du att det ska låta, vilken musik spelar du ? hur ska högtalarna se ut?
Bilen är till för att göra stereon flyttbar
Teknolog
 
Inlägg: 14
Blev medlem: sön feb 05, 2006 18:50 pm

Inläggav Gaffel mån sep 18, 2006 7:07 am

Musik typ Juliette & the Licks, H&T samtidigt blir det väldigt mycket Oldfield, Jan Johansson, KSMB, Hendrix osv, det jag söker är nog högtalare som klarar av att återge ex Amarok samtidigt som dom ska överleva Motorhead.

jag hade tänkt bygga (jag är betongare) form till ett par golvhögtalare i betong men om dom blir smala och höga eller breda och höga vet jag som sagt inte ännu, men dom blir inte runda och inte pyramidala.
Den här informationen är helt gratis, och antagligen värd varenda öre du betalade.
Gaffel
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jul 04, 2006 11:20 am
Ort: Göteborg

Inläggav Teknolog mån sep 25, 2006 11:46 am

Tja

det är kul med högtalare i betong. utmärkt styvhet (inga stående vågor i lådväggarna, dock inte kanon i egenresonansfrekvenser. det innebär att du kommer måsta dämpa ordentligt (läs flytta runt dämpningen och lyssna) för att få till ljudet. Fyll inte på så mycket du kan för då ändrar du den verkande volymen i lådan och då måste du räkna på det innan du bygger.

kolla på Acoustic Argon II som hifikit har. Deras låda är basreflex på 70 liter. Tyvärr är den undre delningsfrekvensen för hög för att du ska kunna sätta basen på sidan, det hade ju varit snyggast. Men du ska nog få till det ändå. de högtalarna ska klara motörhead...

gör inte väggarna onödigt tjocka, du kommer hata högtalarna om de väger 100 kg styck.... försök blanda i nått golvspackel eller vad du nu kan få tag på så du kan få det att rinna ner ordenltlkigt i formen.
Bilen är till för att göra stereon flyttbar
Teknolog
 
Inlägg: 14
Blev medlem: sön feb 05, 2006 18:50 pm

Re: första högtalar bygget!

Inläggav cool_hifi mån apr 13, 2009 17:59 pm

Använd för tusan inte datorn ONÖRDIGT. Satsa på ett par fina högtalare i stället och en lite bättre förförstrkare.
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: första högtalar bygget!

Inläggav cool_hifi lör maj 30, 2009 6:24 am

Eller så köper du en surrond förförstarkare.
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: första högtalar bygget!

Inläggav cool_hifi mån jul 13, 2009 9:45 am

ojj sorry ?? menade inte högtalare ?? skulle bara vara om förstarkare sorry du hade ju readan ett par hemmabyggda högtalare...

SORRY !!!
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: första högtalar bygget!

Inläggav LeifB lör aug 01, 2009 4:04 am

Datorn äger
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: första högtalar bygget!

Inläggav cool_hifi ons dec 02, 2009 10:45 am

jag tror inte daton vinner mot en riktigt bra förstärken eller förförstärkaren ????


med bra kvaltie ?

nja osäker
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron