[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Basen ligger lite efter.

Basen ligger lite efter.

Allt som rör hi-fi

Basen ligger lite efter.

Inläggav Lesdiv lör feb 04, 2006 21:06 pm

Jag undrar varför basen på mina hemmahögtalare inte ligger riktigt i fas vid viss sorts musik, tex låtar där basdunket består av en djup baston/dunk och samtidigt en snärt i nedre mellanregistret. Det behöver inte vara vid hög volym, även vid låga ljudnivåer låter det osynkront.

Det är trevägs högtalare med två Vegaline 10 tummare och en 6,5 tums Seas koaxial. Delningen mellan bas och mellanregister är 300Hz 12dB och delningen på koaxialen är Seas eget som hör till detta element.
Bas och mellan är kopplat i rätt fas med tanke på 180 grader vridning i filtret, det har jag testat.

Kan det vara så att volym+avstämning inte passar ihop riktigt så att det blir för mycket fasvridning och för stort groupdelay i basen?

Lådan är lagom dämpad och gjord i 22mm spånplatta, limmad och skruvad ordentligt. Men jag tycker att om det skulle bero på för klent byggd låda så skulle det bara låta illa vid hög volym.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav Teknolog sön feb 05, 2006 18:53 pm

Undrar lite om du har testat att flytta runt dig själv/ högtalarna i rummet. rummet påverkan är så otroligt stor.

det finns ju inte ett enda disco som inte har problem med detta, noder och bukar i olika delar av rummet kompletterat med kanske ett tjugotal högtalare skapar i stort sett en omöjligt senario. inte omöjligt att du har precis samma problem. men det är ju bara en gissning.

har haft samma problem nån gång men kan inte riktigt komma på vad jag gjorde föär att åtgärda det.
Bilen är till för att göra stereon flyttbar
Teknolog
 
Inlägg: 14
Blev medlem: sön feb 05, 2006 18:50 pm

Inläggav Lesdiv sön feb 05, 2006 19:08 pm

Nej, jag har inte provat att flytta högtalarna. Det är ett ganska litet rum så det kanske är rummet i sig som är orsaken som du sa. Det är faktiskt första trevägaren som jag har byggt så resultatet blev ändå ganska hyffsat förutom detta fenomen då.

Det verkar ju vara en hel vetenskap annars när man bygger högtalare själv och mycket trial and error också.

Nåja, jag får väl prova att sätta dem i ett större rum och lyssna om det blir bättre.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Basen ligger lite efter.

Inläggav cool_hifi mån apr 13, 2009 18:22 pm

tjena. de kan vara så att de är fel på ingångarna. eller så har den gjort sitt att rock och sånt att den hänger inte med pga ålder.... vet riktigt inte ! vad som är felet tror jag .
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron