[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Benämning på bandpasslådor.

Benämning på bandpasslådor.

Allt som rör hi-fi

Benämning på bandpasslådor.

Inläggav Lesdiv sön jan 29, 2006 10:34 am

När jag läser tex på Backes sida och denna sida så kallas lådtyperna för 5:e och 7:e ordningens bandpass.
Tittar man i tex The Loudspeaker Design Cookbook så heter de 4:e och 6:ordningen och just 6:e ordningen finns det patent på så konstruktören borde rimligtvis veta vad de heter.

Tittar man på frekvenskurvorna för dessa lådor så ser man att frekvensen uppåt brukar falla med ungefär 12dB och neråt med 12 resp 24 dB, därav benämningen 4: och 6:e ordningen.

Varför kallas de då för 5:e och 7:e ordningen, det är ju inte korrekt?
Lesdiv
 

Inläggav teknolog mån jan 30, 2006 17:54 pm

Jag skulle inte lita på backe för fem öre (kan bygga billjud men enbart för att han har byggt så många att han kan gå på erfarenhet) och i jämförelse med The Loudspeaker Design Cookbook står sig denna hemsida sig slätt. läs den och tro på det

om det är som du tror med ordningsnamnen borde det ju vara 2:a och 4:e ordningen med 12 och 24 dB/oktav.... eller hur, första ordningen faller ju 6 dB/oktav...

har läst det där nånstans men kan inte komma ihåg var, ledsen.
teknolog
 

Inläggav Gäst mån jan 30, 2006 18:36 pm

Nja, alltså man tar med brantheten både uppåt och neråt i benämningen och tillsammans blir det 4:e(12dBneråt+12dBuppåt) och 6:e(24dBner+12dBupp). Det är inget som jag bara tror, utan det står ju i boken

Det här är ju bara lite funderingar från mig, inga viktiga saker.
Ibland blir jag lite petig och tycker att saker ska benämnas på rätt sätt.
Har inte riktigt förstått vart dessa namn(5:e och 7:e) kommer ifrån, varför man har hittat på dem.
Gäst
 

Inläggav Norpan tor feb 09, 2006 8:32 am

Anonymous skrev:Nja, alltså man tar med brantheten både uppåt och neråt i benämningen och tillsammans blir det 4:e(12dBneråt+12dBuppåt) och 6:e(24dBner+12dBupp). Det är inget som jag bara tror, utan det står ju i boken

Det här är ju bara lite funderingar från mig, inga viktiga saker.
Ibland blir jag lite petig och tycker att saker ska benämnas på rätt sätt.
Har inte riktigt förstått vart dessa namn(5:e och 7:e) kommer ifrån,
varför man har hittat på dem.


Detta är lite "oviktigt" som sagt men jag tror det är en gammal grej,har sett en hel "förklaring" på detta för länge sen och den lyder:

1a: ordningen ett element i fri luft
2a: ett element på en "oändlig" baffel
3e: sluten låda
4e: basreflex
5e: bandpass med ett rör ut,sluten volym bakom elementet
6e: bandpass med ett rör mellan kammarna och ett ut
7e: bandpass med ett rör ut både på fram och baksidan av konen

Hmmm ja kanske detta förklarar det,verkar iaf lite logiskt.....
Gammal billjudare
Norpan
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis feb 07, 2006 8:58 am

Inläggav Lesdiv tor feb 09, 2006 18:31 pm

Ja, denna förklaring har jag iaf sett i någon av Backes ljudbyggböcker.
Det får stå för honom hur han vill kalla saker men när det gäller bandpasslådor så har benämningen att göra med den sammanlagda brantheten på lådans frekvenskurva, precis som jag skrev tidigare(glömde användarnamnet, det står gäst).

Måste korrigera mig lite, i boken som jag nämnde så kallas de olika typerna för "sealed rear chamber" och "vented rear chamber".
Det var någon annanstans som jag läste om 4:e och 6:e ordningen.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron