[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Frekvenser upp till 50 000 hz!

Frekvenser upp till 50 000 hz!

Allt som rör hi-fi

Frekvenser upp till 50 000 hz!

Inläggav Fredde tor jan 26, 2006 15:37 pm

Jag har bara nyligen blivit intresserad av hifi och så och har börjat leta efter en ny stereo anläggning och har lagt märke till en sak...

De flesta högtalare brukar kunna ange frekvenser upp till 20 000 hz, dvs den högsta frekvensen som det mänskliga örat kan uppfatta. Men det tillverkare som anger specifikationer långt över 20 000 hz t ex 22 500 och några ända upp till 50 000 hz!

Jag undrar då om det verkligen låter bättre då ifall vi ändå bara kan höra upp till 20 000hz?? Detta har gjort mig väldigt förvirrad och jag hopas attt Ni som troligen är lite mer insatta på detta område kan sprida lite ljus även till mig:)

MVH Fredde
Fredde
 

Frekvenser upp till 50000 Hz

Inläggav Lesdiv lör jan 28, 2006 14:16 pm

Högtalare som har detta frekvensomfång brukar ibland ha extra diskantelement som är riktad bakåt har jag sett. Tydligen ska ljudbilden bli "luftigare" enligt tillverkarna.
Har inte kunnat jämföra mellan olika högtalare själv dock.
Lesdiv
 

Inläggav Fredde lör jan 28, 2006 15:29 pm

Ok, tack så mycket för hjälpen :)

MVH/Fredde
Fredde
 

Re: Frekvenser upp till 50 000 hz!

Inläggav cool_hifi mån apr 13, 2009 18:27 pm

tror vi kan höra 22000 hz. inte riktigt säker på de men ett ungefär. och att ljudet blir bättre vet tusan! så de kanske är ONÖDIGT ATT KÖPA 50000HZ HÖGTALARE...
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

cron