[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Rörförstärkare?

Rörförstärkare?

Allt som rör hi-fi

Rörförstärkare?

Inläggav Bud_Bundy ons dec 21, 2005 14:20 pm

Nån som kan förklara skilnaden mellan vanlig förstärkare och rörförstärkare? Är rörförstärkare till för High End och typ "Rent Ljud" ?
Bud_Bundy
 
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 21, 2005 20:40 pm

Inläggav Kalle sön dec 25, 2005 22:13 pm

Ahhhh, äntligen! Rörförstärkare!!! Jag har sådana.
Det finns förstärkare ur båda leden - halvledarbestyckad eller rör - som är så kallade "High End". Den stora skillnaden är att en halvledarförstärkare är lågohmig och kan driva högtalare direkt medan en rör-dito har anpassningstransformator i utgången då rören är högohmiga. En rörförstärkare arbetar med driftspänningar på flera hundra volt. En typisk rörförstärkare lämnar heller inte så mycket ström på utgången jämfört med en halvledarförst. Rörförst. tillverkas sällan på mer än 100Watt, typiskt 5-50W. Många menar att ljudet från rör har "varm klang", basen kan vara lite mjukare, mellanregistret är paradgrenen, diskanten lite avrullad. Men men det finns undantag! Distortionen är främst av andra ordningen jämfört med halvledarens (oftast) 3:e. En bra rörhäck är dyr, men de låter gudomligt, suck, dessutom lyser de vackert......
Kalle
 

Inläggav Bud_Bundy mån dec 26, 2005 16:07 pm

Tack för du tog tid att förklara! Nån sida att rekomendera där det finns bra rörförstärkare?
Bud_Bundy
 
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 21, 2005 20:40 pm

Inläggav Kalle mån jan 02, 2006 23:17 pm

Slå en sökning på Google på svenska sidor. Du kan även kika i annonserna i de flesta HiFi-tidningar. Det har ju kommit en del kinesiska fabrikat på sistone som verkar ok. Det är svårare att avgöra om en rörkonstruktion är bra än en transitoriserad dito, vill jag påstå. Här är det lyssning som gäller. En i grunden bra rörkonstruktion kan fördärvas av t ex en dålig utgångstrafo. Dessutom finns det ju fler varianter på temat som med trioder på några få watt eller rör som kan gå i triod- eller pentodkoppling (alltså samma förstärkare). Du ska heller inte stirra dig blind på antalet watt, en rörhäck kan driva det mesta - utom de värsta tortyrhögtalarna. Eftersom jag är rörfrälst vill jag naturligtvis slå ett slag för dessa i mitt tycke eminenta saker.
Kalle
 

Inläggav Tobbe_ekstrand87 fre apr 14, 2006 17:41 pm

jag skulle rekomendera Vincents rörstärkare......

jag gillar hybrid!
Tobbe_ekstrand87
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 14, 2006 16:53 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron