[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Hur ska jag koppla?

Hur ska jag koppla?

Allt som rör hi-fi

Hur ska jag koppla?

Inläggav patrik nygårds mån dec 19, 2005 10:05 am

Hej.

Jag är inte speciellt kunnig inom hifi-området. Behöver därför lite hjälp. Jag har följande prylar som jag vill koppla ihop:

Förstärkare: Kenwood 200W, 4-16 Ohm.
Högtalare: 2 st Zachry 250W, 4-8 Ohm, Fullrange (heter det väl...?)
Hembyggd baslåda: GAS, 10” Subwoofer, 400W, 4 Ohm.

Jag får det inte att funka riktigt. Hur kopplar jag?

/patrik
patrik nygårds
 
Inlägg: 1
Blev medlem: mån dec 19, 2005 8:54 am

Inläggav Kalle mån dec 19, 2005 22:32 pm

Jag antar att det inte är inkopplingen av de ordinarie högtalarna som är problemet? Hur kopplar du baslådan? Har den delningsfilter? Att "bara koppla in " kan vara lite vanskligt.

Det ojämförligt bästa (enligt min åsikt) är att investera i ett separat slutsteg till baslådan. Dessa finns i överkomligt pris med inbyggt filter.
Och vips har du mycket större möjligheter att få den balans på ljudet du vill ha.
Kalle
 

Inläggav Gäst tis dec 20, 2005 11:59 am

Jag har kopplat in de ordinarie högtalarna i uttag "A". Baslådan sitter i vänster kanal i uttag "B". Jag får bara ljud (låg volym) i EN ordinarie + baslådan. Jag har inget delningsfilter.

/patrik
Gäst
 

Inläggav Bud_Bundy ons dec 21, 2005 19:32 pm

Pröva koppla basen mellan dom vanliga högtalarna! Seriekoppling alltså
Bud_Bundy
 
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 21, 2005 20:40 pm

Inläggav Gäst tor dec 22, 2005 10:03 am

Seriekoppling? ok, förklara lite mer exakt hur jag skall göra. Man är ju ingen höjdare på det här som sagt...

/patrik
Gäst
 

Inläggav Bud_Bundy lör dec 24, 2005 22:47 pm

Vet inte riktigt hur jag ska förklara, När jag inte har grejorna framför mig!
Bud_Bundy
 
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 21, 2005 20:40 pm

Inläggav Gäst sön dec 25, 2005 11:08 am

Ok, tack. Nån annan som kan förklara kanske?

/patrik
Gäst
 

Inläggav Kalle sön dec 25, 2005 21:55 pm

Nja, i serie blir det inte. Tror "Bud Bundy" menar att du kopplar in basen mellan " + " på vänster resp. höger utgång. Kan gå. Du bör dock införskaffa ett filter annars kommer mellanregistret att höras från baslådan. Och det är ju inte meningen.

Om du inte kopplar in basen, har du då ljud från bägge kanalerna ?. Sedan blir det en favorit i repris..hur låter det med lurar? finns bägge med där?
Kalle
 

Inläggav Gäst mån dec 26, 2005 11:42 am

Bägge kanalerna funkar utan basen inkopplad.

Med basen inkopplad på uttag "B", mellan "+" på höger resp vänster kanal, låter det knappt alls i nån högtalare. (originalhögtalarna är kopplade på uttag "A")

/patrik
Gäst
 

Inläggav Kalle mån dec 26, 2005 13:03 pm

Vet du om bashögtalaren är ok? Koppla bara in den, inget annat.
Kalle
 

Inläggav Bud_Bundy mån dec 26, 2005 16:22 pm

Om du kopplar in tre högtalare, två stycken på "A" och en på "B" så är det bara 1 högtalare på "A" som låter och basen på "B" för att få den andra högtalaren på "A" att låta så måste du ha en till högtalare i andra uttaget på "B", Om du vill att alla tre högtalare Ska låta så ska du göra som "Kalle" säger: Skaffa ett filter. Eller så gör du den aktiv med ett slutsteg om du tycker att det är värt att göra det!
Bud_Bundy
 
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 21, 2005 20:40 pm

Inläggav Gäst mån dec 26, 2005 17:34 pm

Bashögtalaren är helt ok.

/patrik
Gäst
 

Inläggav Lust tis jan 03, 2006 13:10 pm

Om du kopplar in de vanliga högtalarna på A och sedan kopplar in baslådan på vänster B så innebär det att baslådan och den ena högtalaren är parallellkopplad på vänster slutsteg. Då kommer impedansen att hamna kring 2 ohm på vänster kanal i ditt fall och tror jag inte din förstärkare gillar när du drar på lite...

Att sedan högtalaren på samma kanal som baslådan sitter tystnar lite beror på att effekten på den kanalen nu får delas mellan baslådan och högtalaren. Att sedan baslådan har lägre impedans än högtalaren gör att den större delen av effekten nu söker sig dit. Sedan "hörs" inte baslådan lika mycket som en fullrange högtalare just tack vare att den inte är fullrange.

Ingen lösning på ditt problem, bara en beskrivning av det...

Din lösning borde vara ett separat substeg med inbyggt delningsfilter. Zachry D250 tror jag att det finns ett passande monosteg som heter och brukar gå att få tag i begagnat för 1-1,5 kkr.
Lust
 
Inlägg: 11
Blev medlem: mån jan 02, 2006 17:16 pm

Inläggav Kalle tis jan 03, 2006 18:54 pm

Uttömmande svar vill jag mena! :D
Kalle
 

Inläggav Lust ons jan 04, 2006 1:08 am

Uttömmande kanske, men jag är inte säker på att jag uppfattat symptomen rätt. Väntar på en bekräftelse på det innan jag känner mig säker på mitt svar.
Lust
 
Inlägg: 11
Blev medlem: mån jan 02, 2006 17:16 pm

Inläggav Gäst ons jan 04, 2006 8:56 am

Tackar för svaren! Jodå, "lust" beskriver mitt problem precis som det är... Nu vet jag lite mer hur jag ska gå vidare.

/patrik
Gäst
 


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron