[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - MDF Vs. Spån

MDF Vs. Spån

Allt som rör hi-fi

MDF Vs. Spån

Inläggav Erik tor dec 25, 2003 16:08 pm

Hej, jag funderade lite över lådmaterial och tjocklek på detta.

jag vet så mycket som att MDF räknas som bättre än vanlig spånskiva men hur stor skillnad är det egentligen och hur stor betydelse har tjockleken på skivan du bygger i?

där jag bor så brukar det nämnligen bara finnas två alternativ som jag kan köpa för annars så måste jag specialbeställa och allt blir bara svindyrt.
alternaviven är en ganska tunn MDF-skiva på 16mm eller en vanlig spånskiva på 22mm, MDF är ju som sagt ett bättre material med högre densitet och är styvare än spånskivan men är det fortfarande ett bättre alternativ än spånet i så stor tjocklektskillnad.

jag undrar i första hand vad som skulle vara det bästa alternativet i detta fall om man ska bygga golvhögtalare eller subb, personligen så gillar jag MDF bättre då det blir lite tyngd i högtalarna och jag känner att det bli mer robust men när det skilljer så mycket så vet jag inte..

för övrigt så undrar jag om någon vet hur stor inverkan tjockleken har på resultatet och vad som kan försämras/förbättras genom att använda olika tjocka material i sina lådor.

mvh alex
Erik
 

Inläggav Gäst tor dec 25, 2003 23:56 pm

dubbel 16mm MDF skulle jag välja. Stabilt :lol:
Gäst
 

MDF regerar

Inläggav XizzeriA fre dec 26, 2003 15:33 pm

Helt klart är ju att MDF är att föredra, dubbelt eller enkelt beror väl på seriositeten av ditt bygge. Jag tycker dubbel skulle vara "overkill" om du inte är superambitiös.

Själv så byggde jag en 2-kammars basreflex subwoofer på 60 liter i 12 (!)mm MDF. Baffeln var dock intern, i 20 mm spån, och stagar upp lådan betydligt. Jag är själv jättenöjd och så länge jag använder den hemma har jag inga direkta problem med vibrationer i lådan etc.

Mitt tips: Gå på MDF, om du absolut måste förstärka nånstans så ta spånet där.
Mikael XizzeriA Nyström
XizzeriA
 
Inlägg: 16
Blev medlem: fre dec 26, 2003 15:28 pm
Ort: Gränna

MDF Vs. Spån

Inläggav Erik sön dec 28, 2003 15:20 pm

ok, men om du ska använda dubbla skivor av ett material, ska du då limma dom till varandra eller skruva eller både och för att få dom att sitta ihop?

mvh alex
Erik
 

MDF vs. Spån

Inläggav XizzeriA tor jan 01, 2004 13:27 pm

Jag är ingen expert, och vill inte utge mig för att vara någon. Men om jag skulle använda dubbla material skulle jag limma skivorna och i hörnen där de ska sammanfogas med andra skivor använda kraftiga skruvar som går igenom och stabiliserar alla skivor med varandra.
Mikael XizzeriA Nyström
XizzeriA
 
Inlägg: 16
Blev medlem: fre dec 26, 2003 15:28 pm
Ort: Gränna

Inläggav P lör jul 31, 2004 11:07 am

Jag har byggt två par identiska högtalare (Visaton Casablanca, se visaton.com),dom första byggde jag helt själv och senare sålde tilll en kompis. Andra paret köpte jag av en kille som hade tröttnat men han hade kapat till bitarna i spånskiva. Byggde ihop dom ändå, tänkte att det borde bli nästan lika bra.Lyssnade ett tag och var nöjd. Senare var jag hem till kompisen som köpt mina första och tyckte att det inte lät lika bra. Efter mycket om o men kom jag fram till att det var lådresonanser. MDF har en högre resonansfrekves än Spån, och den resonansen hördes mycket tydligare i just dessa högtalare. Själv har jag byggt lite i björkplywood med bra reultat, går att få väldigt fin finnish. Om man t ex använder en röd lasyr kan man få det att se ut körsbärsträ. Åter till ämnet, vad man än använder för material så staga väldigt mycket och tätt. När man har gjort det så staga lite till. Tyvärr så är ju björkplywood dyrare än MDF,men vill man vara seriös och använda dubbla skivor så skulle jag använda 12mm spån och 8-12mm björkplywood utanpå gärna med någon dämpning emellan. Mycket stagning,GLÖM INTE DET.

PS! Till sub-byggen är ren MDF bra pga den höga resonansfrekvensen.

Tack o hej
P
 

Inläggav Haakan mån aug 02, 2004 16:25 pm

om man ska laminera 2 mdf skivor ska man inte skruva utan endast använda sig av dämplim, lämligast utstruket med en limkam...

swedac säljer ett bra dämplim
Haakan
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 27, 2004 21:09 pm
Ort: Gullmarsplan, Sthlm

Inläggav Ghost tor dec 02, 2004 17:16 pm

Har ingen personlig åsikt om vilket som är bäst, men jag tänkte bara dela med mig av en intressant grej som hände på jobbet. Jo det är så att jag jobbar på en liten byggmarknad och jag har alltid trott att MDS är det självklara valet om man ska bygga en högtalare, men en dag kom ena anställd på en av MDS återförsäljare och frågade efter spånskiva till en högtalare som han skulle bygga privat! Det fick mig att tvivla på vilket som egentligen är bäst....
Ghost
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tor dec 02, 2004 17:05 pm
Ort: Uppland

Inläggav Håkan Lj fre feb 11, 2005 22:50 pm

Skulle rekomendera MDF till basen (låg frekvens/hög resonans) och Spån (hög frekvens/Låg resonans) till Övriga element. Ev. laminera med Plywood i basen och dubbel baffel till mellan/diskant.
Håkan Lj
 

Inläggav Transmissionline tor feb 24, 2005 20:53 pm

Lite gammalt ämne kanske, men jag svarar med mina erfarenheter ändå..

Bästa materialet jag hittat är faktiskt osb-skivor.
Olika stora träfibrer i matrialet kanske kan vara svaret, men dubbel 12mm osb, limmad med tex Peak Off eller Noisekiller är det som ger bäst resultat enligt min mening


Mvh: T-Line
Transmissionline
 


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

cron