[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Hjälp Mig!

Hjälp Mig!

Allt som rör hi-fi

Hjälp Mig!

Inläggav Bud_Bundy mån nov 21, 2005 20:46 pm

Jag har ett par JBL XE-6 som diskanterna knappt låter på, Jag har prövat att byta till andra diskanter flera gånger men det låter knappt nånting. Det är lika på båda högtalarna. Är det diskanterna det är fel på eller är det delningsfiltrerna som är sönder? Eftersom det är dubbla 10" så är det bara bas och det bara dunkar, inte nån diskant alls. :cry: Väldigt konstigt tycker jag.. Har prövat med allt, Så nu söker jag hjälp här!
Bud_Bundy
 
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 21, 2005 20:40 pm

Inläggav Kalle tis nov 22, 2005 23:01 pm

Hur uppkom problemet? Helt plötsligt? Att bägge diskanterna/filtren ger upp, hmm. Du kan prova att koppla in diskanten direkt på högtalarledningen före filtren. Ta bara en kondensator på 3.3 eller 4.7 mikrofarad och koppla den i serie med diskanten. Låter det ok då är det filtret som säckat, låter det dåligt (svagt eller inget alls) är det diskantelementet som gett upp. Om du är osäker på att koppla kan du gå in under Delningsfilter på Innehållslisten.
Kalle
 

Inläggav Bud_Bundy tor nov 24, 2005 17:11 pm

Det har varit så ända sen jag fick högtalarna, (En ägare före mig) Jag har prövat och koppla diskanterna så och då låter det knappt nånting! Jag vet inte hur jag ska göra nu. Hittar inte några fler högtalarna som mina på internet. och på hifikit som det finns reservdelselement så finns det diskanter till JBL, Men det står att ingen passar mina :cry: Är det bara att mäta upp måten på diskanterna och köpa nya eller är det nånting annat man måste tänka på?
Bud_Bundy
 
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 21, 2005 20:40 pm

Inläggav Kalle tor nov 24, 2005 22:25 pm

Är du säker på att förstärkaren fungerar som den ska? Hur låter det med hörlurar? Fungerar diskantkontrollen?
Kalle
 

Inläggav Bud_Bundy fre nov 25, 2005 14:48 pm

Allt med förstärkaren fungerar som den ska, Den är sprittny. Det är helt knäppt med högtalarna
Bud_Bundy
 
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 21, 2005 20:40 pm

Inläggav Kalle fre nov 25, 2005 23:01 pm

Tja om du ska köpa nya diskanter måste du tänka på att känsligheten blir lika och att de går att dela vid samma frekvens som de du ersätter. Sedan är det bara att testa.
Kalle
 

Inläggav Gäst sön nov 27, 2005 15:28 pm

Finns det nå mer bra ställe än hifikit att köpa diskanter från?
Gäst
 

Inläggav Kalle sön nov 27, 2005 23:21 pm

Visst ja - impedansen måste ju också vara lika.

Ljudia kan vara bra att kika in hos. Det finns säkert fler, men sittande så här vid datorn är de dom första som poppar upp. Nu har jag inte så stor erfarenhet av JBL men försök att inte snåla. Det är alltid så att man får vad man betalar för - även om det ibland dyker upp guldkorn. Själv använder jag med mycket välbehag ett par gamla Luxor-diskanter á femtiolappen styck. Prisvärda var ordet.
Kalle
 

Inläggav Bud_Bundy mån nov 28, 2005 17:07 pm

Nu blir det nya högtalare har jag bestämmt mig för, Nu är jag trött på dom gammla!! Är detta nåt att rekommendera http://www.fynda.se/index.php3?prodid=466 ? Jag vill ha brutal bas, men samtidigt rent ljud! Eller är det bättre med fronthögtalare som det mäst är diskant i och en aktiv baslåda? Jag var nere i västerås för ett tag sen och var in en sväng på OnOff och där hade dom Audio Pro Högtalare som var uppsat för visning, Och jag blev alldeles fäst vid ljudet, jag stog och lyssnade säkert 45min på samma ljud hela tiden :lol: Dom här fronthögtalarna var det http://www.onoff.com/online/onoff/grund ... dhogtalare Basen hittar jag inte nånstans :cry: Fasst det är väldigt dyrt, Har du några förslag på Bas fasst rent ljud?
Bud_Bundy
 
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 21, 2005 20:40 pm

Inläggav Kalle tor dec 01, 2005 23:00 pm

Nja...Proson i all ära - men "Superdiskant" enligt databladet ger mig kalla kårar. Det senare alternativet tilltalar mig desto mer. Komplettera dessa med en lågbas och du har alla dina preferenser tillfredsställda. Små rappa 4.5" "basar" ger ju ingen bas i de lägre regionerna, det ska vi ha klart för oss men ett nog så viktigt mellanreg. Jaga sedan en lågbas som inte bara är en "hårt hållen 12-tummare i en skokartong". Den ska återge basen i musiken så det svänger - inte bara mullra, för det blir du snabbt trött på - även om du kanske är ute efter "filmeffektsbas". Tvärr får du nog hosta upp lite slantar hur du än gör Ett - tyvärr dyrt - bra alternativ är Cantons högtalare som tilltalar mig mycket. Ge dig tid att lyssna! Stampar foten i takt med musiken är du på rätt väg.
Kalle
 

Re: n00b

Inläggav Per Eckerdal ons dec 07, 2005 7:20 am

Anonymous skrev:OMG u'r such a n00b. go sit in the corner and be ashamed of yourself. :evil: :x

Anonymous skrev:Jag skrev inte det. Det var Kalle eller va han heter, Så Håll käft!

Det var ingen på det här forumet som skrev det, utan en reklambot. (För visst var det det du syftade på?) Det var därför jag skrev om att bli tvungen att kräva inloggning i en annan tråd. (@admin: jag skriver det här igen, för att jag inte verkade göra mig klar nog i min tidigare post. Nu ska jag inte skriva mer)
/Per Eckerdal
Per Eckerdal
 

Re: Hjälp Mig!

Inläggav cool_hifi lör apr 25, 2009 17:04 pm

formodar att delnigsfilteret har gått sönder så kolla om du kan köpa en ny delingsfilter...

Eller så har diskanten gjort sitt !

om de inte hjälper inte att byta delingsfilter så vet jag inte riktigt ! blir lite mer avancerat...
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron