[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Class A, AA, AB, bla bla bla...

Class A, AA, AB, bla bla bla...

Allt som rör hi-fi

Class A, AA, AB, bla bla bla...

Inläggav Vercingetorix lör sep 17, 2005 10:53 am

Jag undrar om nån kan förklara skillnaden för mig, som jag uppfattat det så innebär drift i Class A att strömuttaget i förstärkaren inte förändras efter vilken volym man spelar på utan är kontinuerligt på topp...
Men jag har säkert fel, därför hade jag varit tacksam om någon kunde förklara hur A, AA, AB etc fungerar...?

Mvh: Todde
Vercingetorix
 

klass-A

Inläggav jk-design lör nov 05, 2005 15:00 pm

Detta stämmer inte helt men nästan !

Vid äkta klass A drift så flyter tomgångsströmen
hela tiden genom transistorerna ,och därmed okså
när du inte matar in någon signal och transistorerna blir mycket varma.
När du sen lägger på en signal så kommer tomgångsstömmen att variera lite med signalen och i och med tex ett transient-utbrott som kräver mycket sröm så kommer tomgångsströmmen att minska temporärt.
Detta innebär att ett äkta klass A steg inte blir varmare ju högre du spelar utan vid noll signal så har du högst värme utveckling.
Detta resonemang gäller enbart för en klassisk klass-A konstrution
och vad som gäller för andra varianter kan eller vill jag ej stå för.

Observera! (när du inte matar in någon signal och transistorerna blir mycket varma) .Om dom blir mycket varma beror ju på om vi talar om ett slutsteg eller försteg tex"eller hur mycket effekt som skall levereras ". Jag utgick ifrån att vi talade om slutsteg och då stämmer det jag skrev ovan

MVH:Johan Karlsson/www.jk-design.se
jk-design
jk-design
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 05, 2005 14:30 pm
Ort: stockholm

Inläggav Vercingetorix mån jan 09, 2006 0:10 am

Tackar för svaret, och, ja resonemanget gällde för/slutsteg...

Men då undrar jag vidare om någon kan förklara AA, AB etc...?

Mvh: Todde
Vercingetorix
 

Inläggav Norpan tis feb 07, 2006 9:02 am

Vercingetorix skrev:Tackar för svaret, och, ja resonemanget gällde för/slutsteg...

Men då undrar jag vidare om någon kan förklara AA, AB etc...?

Mvh: Todde


Class AA är ett steg som enbart arbetar i class A,AB arbetar först dvs de första watten i class A och går sedan över i class B detta för att få ett steg med bättre verkningsgrad men ändå ha en lite renare ljud etc etc
Mycket snackande och trixande inom detta som förvirrar tyvärr...
Gammal billjudare
Norpan
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis feb 07, 2006 8:58 am

Re: Class A, AA, AB, bla bla bla...

Inläggav cool_hifi tis apr 14, 2009 6:53 am

tja. du kan ha ett slutsteg som blir varm när den inte får jobba.

De lite spc allså får dom inte jobba så blir dom varma av trycket.

så om du vill slippa att bli orlig så kan du köpa ett par drög drivna jävlar allså högtalare så den får jobba när du spelar lågt oxå för när den jobbar så ska den svalna.
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron