[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Beräkning av basreflexlådans volym.

Beräkning av basreflexlådans volym.

Allt som rör hi-fi

Beräkning av basreflexlådans volym.

Inläggav Dynaudio sön aug 28, 2005 15:09 pm

Ska man addera basreflexportens volum till den framräknade lådans volym för att få rätt volym på den låda man ska bygga?
Dynaudio
 

Inläggav calasan ons aug 31, 2005 23:37 pm

ja!
den tar ju upp plats i lådan räkna även in högtalarens fysiska volym
calasan
 

Inläggav Kalle fre okt 28, 2005 22:03 pm

Rörets "mantelvolym" är vid större högtalare försumbar skulle jag vilja påstå. Tänk själv vilken volym som rörets vägg har i relation till låt säga en lådvolym på 20 liter. Prova att leka med beräkningar med + - 0.2liter!
Kalle
 

Inläggav Håkan Lj sön nov 06, 2005 21:12 pm

Kalle, det är luftvolymen som ska adderas till lådans volym,
om man inte monterar porten utanför lådan så klart.
Håkan Lj
 

Inläggav Kalle tor nov 10, 2005 21:41 pm

Hej
Jag måste erkänna att jag inte är med riktigt - du har ju den volym du har i lådan, om du sedan sågar upp ett hål för en port och stoppar in ett rör så blir ju den undanträngda luftens volym endast rörväggens (och den är försumbar). Eller har jag missförstått frågan totalt. Förklara för mig.
Kalle
 

Inläggav Lust mån jan 02, 2006 17:22 pm

Du ska även räkna bort hela luftvolymen i röret och inte bara rörväggarna från lådvolymen för att få det att stämma.
Lust
 
Inlägg: 11
Blev medlem: mån jan 02, 2006 17:16 pm

Inläggav Kalle tis jan 03, 2006 19:03 pm

Med risk för att idiotförklara mig själv..... Den luftvolym som "tar plats i röret" är ju en del av lådvolymen som som interagerar med högtalaren. Varför ska då den räknas bort?
Kalle
 

Inläggav Lust ons jan 04, 2006 0:42 am

Se öppningen längst in i röret som ett "andra membran" så underlättas kanske tankegången.

En basreflexkonstruktion är ungefär sak samma som en slavbaskonstruktion.
Lust
 
Inlägg: 11
Blev medlem: mån jan 02, 2006 17:16 pm

Inläggav Kalle ons jan 04, 2006 23:25 pm

Jodå, jag har byggt bägge varianterna - även om slavbasen var länge sedan. Dock har jag aldrig räknat bort reflexrörsvolymen (och faktiskt heller inte hört någon annan göra det heller förrän på detta forum) men det är aldrig för sent att lära sig nåt nytt.
Kalle
 

Inläggav Teknolog fre jan 20, 2006 16:36 pm

Luften i röret skapar en resonans genom att den har en massa, och interagerar med den luftvolym (och därmed massa) som finns i lådan.

Det är viktigt att använda rätt volym när man räknar men framförallt vi låg avstämning och små lådor, vilket ger stor procentuell skillnad i de volymer man räknar och sedan faktiskt har.
Det är en av de viktigaste anledningarna till att använda slavbas. Då kan man stämma av en liten låda (liten volym) till en låg frekvens utan att basreflexröret tar upp en löjligt stor del av lådan...
Teknolog
 

Inläggav Kalle lör jan 21, 2006 14:58 pm

Ja i en "pyttelåda" kan det vara marigt med ett reflexrör, så sant. Å andra sidan blir även en slavbas också "stor". Risken finns att lådan blir full av element. Alltså då på små lådor.
Förut kunde man köpa slavbasar från Peerless vilket jag gjorde. Resultatet blev ganska bra efter lite pyssel med vikter.
Kalle
 

Inläggav teknolog lör jan 21, 2006 15:59 pm

man köper fortfarande slavbasar från peerless... skillnaden mellan volymen i en liten låda ~20 liter och låg avstämning ~10 Hz (vilket man gör med en slavbas för att få ner f3) och hög ljunivå ~108 dB är ingen liten skillnad!

skulle kräva att rör på 3 m ... (med ett tunt rör, 5 cm, kanske för tunt för att ge tillräckligt liten lufthastighet i röret, grövre rör--> ännu längre rör)
teknolog
 

Inläggav Kalle mån jan 23, 2006 22:53 pm

Blir lätt groteskt utseende på den......
Men å andra sidan 20 liter och 10Hz :?
Kalle
 

Inläggav teknolog tis jan 24, 2006 17:51 pm

fb @10Hz är inte så lågt för en peerless xls-bas, 20-25 liter. ska det var ett lågt f3 och ingen puckel så finns det inga genvägar
teknolog
 


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

cron