[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Dubbla basar i ett 2 1/2 system

Dubbla basar i ett 2 1/2 system

Allt som rör hi-fi

Dubbla basar i ett 2 1/2 system

Inläggav Patrick Carlsson lör jun 11, 2005 17:19 pm

Det står på Hur Hifi under "Diverse punkter" punkt 3 att man kan koppla in 2 basar i ett så kallat 2 1/2-vägssystem. Nu undrar jag om dom ska kopplas parallelt med varandra och delar man då bara av den andra basen tidigare än den första? Jag har nämligen byggt ett par högtalare med låda och allt men vill ha lite mer drag i basen. Detta tänkte jag lösa genom att bygga till en sluten låda med bara en bas i och koppla den på detta sätt.
Funkar det?
Höga ambitioner men dålig karaktär!!
Patrick Carlsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 21, 2005 8:12 am

Inläggav Jon tis jun 21, 2005 13:02 pm

Du behöver bara koppla dom nya baslådorna parallellt med dina högtalare via ett lågpassfilter.

Men tänk på att du inte bör lasta lägre än till 4 ohm.

Du kan väl berätta vad det är för element du använder?
*Smack!*
Jon
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2003 12:21 pm

Inläggav Ptraick Carlsson tis jun 21, 2005 20:34 pm

Hej Jon och tack för svaret!
Jag använder mig av ett 8 tum´s Peerless bas/mellanregister 217 WR 33 102 SD 4LA från hifikit och en Diskant från samma fabrikör 100DT 26 72 SF FF WA. Delningen ligger vid 3000hz och är 6db/okt för basen och 12db/okt för diskanten som också är dämpad 4db. Allt detta sitter i en 26L stor låda avstämd till 41hz. Lådorna gjordes av en gammal bokhylla som var i 24mm MDF. Dom är plastade med valnötsfilm och klädda med filt på framsidan. Jag tycker att dom låter ganska bra men det saknades det där lilla x-tra i basen, den går djupt men det behövs lite mer knuff när man lyssnar på rock. Den låda jag bygger till nu blir på 35L och bestyckas med ett annat 8 tum´s element från samma tillverkare 220 WR 33 102 PPX AL. Det blir en sluten låda aningen för liten för att få lite mer drag runt 60-80hz och den ska delas vid 300hz.. Den tidigare lådan ska sedan stå på den nya och blir ca 1m hög totalt... Det blir snyggt! Ska försöka lägga upp en bild när det är klart.
Patrick
Ptraick Carlsson
 

Inläggav Jon ons jun 22, 2005 7:34 am

Om du vill ha mer drag i basen så tycker jag att du ska köra basreflex där med, samt lägga delningen en aning lägre.

En bild vore kul sen ja. :D
*Smack!*
Jon
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2003 12:21 pm

Inläggav Patrick Carlsson ons jun 22, 2005 13:21 pm

Hmm... Intressant! Jag får sätt mig med datorn och räkna lite och se vad som kan bli bra. Den förtsa lådan är av basreflextyp så det finns djupbas men det kanske inte skadar med mer!!
Höga ambitioner men dålig karaktär!!
Patrick Carlsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 21, 2005 8:12 am

Inläggav patrick ons jun 22, 2005 18:45 pm

Har nu räknat lite på det och med den nya basen i en basreflexlåda skulle fb-3 hamna på 22Hz!!!! Tyvär skulle detta kräva en lådvolym på 125L, kan man på nått sätt lura elementet med ett längre basreflexrör så lådan kan bli mindre?
patrick
 

Inläggav Jon fre jun 24, 2005 20:21 pm

Jo, du kan ju sätta den i en mindre låda med ett längre rör. Men du tappar du verkningsgrad i den låga basen. Inget vidare. Skulle du kunna lägga ut nån länk till dina element så kan jag kika på nån lösning.


Jon.
*Smack!*
Jon
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2003 12:21 pm

Inläggav Patrick Carlsson lör jun 25, 2005 14:49 pm

Det vore jättesnällt om du kunde hjälpa mig med det...Denna högtalare sitter i lådan just nu
[url]http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=220
Och den här är det som jag tänk bygga till med.
[/url]http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=802
Höga ambitioner men dålig karaktär!!
Patrick Carlsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 21, 2005 8:12 am

Inläggav Jon sön jun 26, 2005 20:15 pm

Tycker du att den låda på 40 liter är okej? I så fall skulle jag testa att sätta den i en låda på 40 liter avstämd till 30 Hz, gärna med nån typ av teleskoprör. Man kan nämligen åstakomma en kul "puckel" genom att höja avstämningen en smula. Att seda bomma igen röret är också en möjlighet. Då försvinner puckeln helt.

Vad tycker du?

Mvh Jon.
*Smack!*
Jon
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2003 12:21 pm

Inläggav Patrick tor jun 30, 2005 15:09 pm

Jo det verkar vara nått sånt som lockar. Det var just den x-tra lilla höjningen jag ville testa. Funderar faktiskt på att bygga två lådor för att testa ljudet, en på 125L och en på 35-40L så kan man ju experimentera lite och testa vad som låter bäst. Tack....
Patrick
 

Re: Dubbla basar i ett 2 1/2 system

Inläggav cool_hifi mån apr 13, 2009 18:56 pm

paralel koppla basarna och och sen så skaffar du en litet slutsteg till den eller så köper du en aktiv bas !
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

cron