[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - typ av baslåda? lådvolym?

typ av baslåda? lådvolym?

Allt som rör hi-fi

typ av baslåda? lådvolym?

Inläggav erik tis dec 02, 2003 20:50 pm

Hej alla därute.

Jag har fått tag i ett par peerless SWR315 39 134 PPX AL 4L


Tanken är att jag skall försöka få så mycket välljud som möjligt ur dessa basar och att skall sitta i en vanlig basreflexlåda.
Har kört lite olika program men dessa räknar ju på så orimligt stora volymer. Tex ljudias program säger ca 230 liter optimalt.

Har även läst att man inte skall stämma av porten under resonasfrekvensen, hänger inte riktigt med på vad som menas med det

Har även två st aeroport 4" som jag har sedan gammalt kan dessa gå att använda?

Skulle vara tacksam om någon har några tips om lådvolymer mm.

data för elementet är

VAS 210 l

Fs 24 Hz (free air)

Qts 0,44 (free air)

Fler data finns på peerless hemsida http://www.d-s-t.com/peerless/index.htm längst ned under classic.

Vill även passa på att säga att HUR HIFI sidan har varit väldigt intressant och lärorik.
erik
 

Inläggav Gabriel Karlsson tis dec 02, 2003 23:31 pm

"Optimal lådvolym" i teorin är inte alltid optimal i praktiken. Som i det här exemplet är lådvolymen på tok för stor. Dessutom skulle elementen inte tåla särskilt mycket effekt eftersom den undre gränsfrekvensen hamnar så lågt som 21 Hz.

Mitt förslag (låda per element):
Volym: 90 liter netto.
Basreflexrör: 10 cm x 19,3 cm. Du kan med fördel använda dina portar.
Detta ger en undre gränsfrekvens kring 33 Hz, men en liten puckel i frekvensgången kring 50 Hz.

Kom ihåg att det gäller för ett element. Vill du ha båda elementen i samma låda kan du dubblera volymen och sätta in en skiljevägg på mitten, och montera ett rör i varje kammare.
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron