[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Fråga diskant

Fråga diskant

Allt som rör hi-fi

Fråga diskant

Inläggav Gäst tis maj 04, 2004 15:27 pm

Jag måste till att börja med berömma för denna eminenta hemsida!

Jag har 2 högtalarpar av lite äldre årgång.
- Ett par AR6 från -73
- Ett par AR91 från tidigt 80-tal
(AR = Acoustic Research)

Högtalarna låter förträffligt, men ett knastrande ljud uppstår vid vissa höga frekvenser, typ vid flöjt, fiol, vissa gitarrer (främst distade). Det är precis som om högtalarna inte kan återuppspela tonen (frekvensen). På de flesta andra skivor hörs inget missljud alls!

Ovan uppstår på samma låtar, i samma del av låten och för samma instrument PÅ BÅDA HÖGTALARPAREN, med exakt samma knasterljud.

Jag har provat att ha en annan förstärkare, switcha mellan en CD- och DVD-spelare, dragit ut en massa kablar (inkl antennkabeln), men inget hjälper.

Om jag däremot spelar en vinylskiva med mycket gitarr, flöjt eller fiol så uppstår INTE detta fel (bara vanligt vinylknaster).

Jag har egentligen 2 test kvar att göra:
- Ta hem ytterligare en CD (av lite bättre kvalitet) för att se om mina apparater kanske inte är tillräckligt bra och skickar ut en oren signal som tolkas på detta sätt.
- Ta med de mindre högtalarna till en hifi-shop och testa i deras ljudrum.

Om felet fortfarande finns kvar har jag förstått att det antingen kan vara något av följande fel:
- Gammal kondensator
- Dåliga diskanter

Vilken av ovan skulle kunna ge det symptom som jag får?

Har ni någon annan idé om vad det kan vara?

Mvh
Rickard
Gäst
 

Inläggav Gabriel Karlsson ons maj 05, 2004 18:39 pm

Det är inte helt lätt att säga vad det beror på. Kanske har kondensatorerna torkat, precis som du misstänker. Om det bara var den ena högtalaren som knastrade skulle man kunna anta att någon kabel eller lödning vibrerar i takt med vissa frekvenser och orsakar dessa störningar.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav Gäst tor maj 06, 2004 7:35 am

Gabriel Karlsson skrev:Det är inte helt lätt att säga vad det beror på. Kanske har kondensatorerna torkat, precis som du misstänker. Om det bara var den ena högtalaren som knastrade skulle man kunna anta att någon kabel eller lödning vibrerar i takt med vissa frekvenser och orsakar dessa störningar.


Hej,

jag börjar tro att jag har problem med "skitig" el. Jag provar i en annan kontakt och då funkar det alldeles utmärkt (ett tag).

Jag tror därför att jag behöver få tag på någon form av linjeförstärkare eller vad det nu heter i Sverige. Jag har bl.a. blivit tipsad om ADCOM ACE 515.

Har du någon rekommendation på bra linjeförstärkare?
Gäst
 

Inläggav Gäst ons maj 19, 2004 7:33 am

Hej,

jag har löst problemet. Jag hade kopplat samman DVD:n, TV:n och förstärkaren och av någon anledning skapades en störning som orsakade detta ljudfenomen. Mycket märkligt. Jag löste det hela genom att koppla bort TV:n från signalkablaget.

Detta förklarar varför jag inte hade detta missljud när jag spelade på grammofon eller kassett.

Tur att jag slapp byta något eftersom delarna i sig är mycket hög kvalitet på.
Gäst
 

Re: Fråga diskant

Inläggav cool_hifi fre apr 17, 2009 19:29 pm

den sladden som går till diskanten kan ha fått lite oxider i sig så den måste motinears. eller så är de något med sladdarna !
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: Fråga diskant

Inläggav cool_hifi lör jun 13, 2009 15:18 pm

men de kan oxå va att dina diskanter har gjort sitt eller så måste den bara motineras.
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: Fråga diskant

Inläggav LeifB lör aug 01, 2009 4:16 am

släng allt
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Fråga diskant

Inläggav LeifB mån aug 03, 2009 17:31 pm

tråkigt med spam
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Fråga diskant

Inläggav LeifB tis aug 04, 2009 16:41 pm

upp
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron